نشانه هایی مثبت از تاثیر مصرف قارچ در درمان چاقی

در این آزمایش محققان دریافتند موش هایی که به آن ها رژیم های غذایی پر چرب همراه با قارچی به نام Ganoderma lucidum یا Lingzhi  تجویز شده بود بعد از گذشت دو ماه به وزن های کمتری نسبت موش هایی که از رژیم غذایی بدون قارچ  استفاده می کردند رسیدند.

با توجه به پیشینه خوب قارچ های Lingzhi  و مشابه بودن ترکیب آن ها با قارچ های عادی که ما روزانه مصرف می کنیم این قارچ ها می توانند در کنار سایر راه حل های کاهش وزن همانند تمرینات ورزشی و تنظیم کالری دریافتی به عنوان رژیمی مناسب که به کاهش وزن کمک می نمایند مصرف شوند.

اما به گفته دکتر مونیکا آگاروال، متخصص قلب و عروق و رژیم های غذایی مرکز درمانی بالتیمر , هنوز برای اعلام قطعی اثر بخشی این قارج ها روی کاهش وزن انسان ها کمی زود است و هم اکنون محققان در گام های ابتدایی خود توانسته اند آثار مثبت این قارچ ها را روی موش های آژمایشگاهی کشف کنند. وی می افزاید :احتمال اتفاق افتادن چنین امری ممکن است اما نمی توان تنها به این دلیل که مصرف این قارچ ها در موش ها موثر بوده روی دادن اتفاقی مشابه را در انسان ها قطعی دانست.

طی تحقیقات انجام شده محققان دریافتند مولکول های نمونه برداری شده از این قارچ ها می توانند ترکیب و نسبت باکتری های موجود در معده و روده موش هایی که پیش از این رژیمی چرب همراه با قارچ مصرف کرده بودند را دچار تغییرات عمده کنند. گفتنی است بعد از مصرف قارچ ها مجموعه باکتری های موش ها بیشتر شبیه به باکتری های درون بدن موش های لاغری بود که رژیم غذایی معمولی همراه با این قارچ ها را مصرف کرده بودند تا موش هایی که رژیم غذایی چرب و بدون قارچ به آن ها تجویز شده بود.

لازم به ذکر است در تحقیقات پیشینی که روی موش ها به انجام رسیده بود اثبات شد که تغییر در ترکیب باکتری ها می تواند با پیشرفت چاقی و نواقص متابولیکی بدن انسان در ارتباط باشد. بعلاوه زمانی که محققان باکتری های موجود در مدفوع موش هایی که قارچ های Lingzhi  مصرف کرده بودند را مورد آزمایش قرار دادند متوجه شدند که با پیوند زدن این باکتری ها با باکتری های موش های چاقی که هرگز از این قارچ ها مصرف نکرده اند می توان به ترکیبات و آرایش های بهتری از این باکتری ها  دست یافت.

اما دکتر آگاروال معتقد است عدم قطعیت های فراوانی جهت اثبات روی دادن جریان مشابهی روی انسان ها وجود دارد اینکه بتوان افراد چاق را با مصرف اینگونه قارچ ها لاغر کرد کمی دور از ذهن به نظر می رسد. از نظر دکتر آگاروال بهترین راه حل جهت مبارزه با چاقی کنترل رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مناسب و سالم است.