علوم‌انسانی پردرآمدترین برای زنان

 گزارشی که در مجله فوربز منتشر شده نشان می دهد که برخی از رشته های علوم انسانی همانند برخی از رشته های پزشکی یا مهندسی طرفداران و علاقه مندان بیشتری را به خود جذب می کنند که از میان آنها می توان به رشته هایی مانند علوم سیاسی، ادبیات، زبان و … اشاره کرد. این رشته ها شاید بازار کار چندان مناسبی نداشته باشند اما نگاه دانشجویان آینده را به خود جلب می کنند.

بسیاری از دانشجویانی که قصد ورود به رشته های علوم انسانی را دارند به بازار کار آینده این مشاغل نیز دقت می کنند تا وارد رشته ای شوند که بازار کار خوب و مناسبی داشته باشد تا با معضل بیکاری مواجه نشوند.

گزارش فوربز نشان می دهد که در سال های گذشته، فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی از دستمزد و همینطور پرداختی های کمتری نسبت به رشته های علوم پایه یا فنی برخوردار بودند اما این موضوع در سال های اخیر اصلاح شده تا افرادی که از سطح دانش خوبی برخوردارند و قادر به پیشبرد اهداف در گروه و … هستند نیز بتوانند از مزایای خوبی بهره مند شوند.

 همچنین تحقیقات و آمارهای اعلام شده نشان می دهد، دانشجویانی که در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند تمایل بیشتری به ادامه تحصیل خود در درجات بالاتر نسبت به سایر رشته ها دارند.

* رشته های علوم انسانی که بیکار نمی مانند

اما در این میان و بر اساس گزارشات اداره آمار کار امریکا (BLS)، افرادی که در رشته های علوم انسانی مانند بازرگانی و مالی یا فروش و مدیریت فعالیت دارند از حقوق و مزایای مناسبی برخوردارند.

در ادامه این گزارش آمده است: «رشته های بسیاری زیر شاخه مدیریت هستند اما اهمیت چندان زیادی ندارد که در چه شاخه ای از رشته مدیریت فعالیت دارید یا در چه درجه ای. آنچه که تفاوت زیادی بین این شاخه ها یا فارغ التحصیلان اعمال می کند تجربه و محل کار است. مسلما شخصی که در این حوزه و در یک کارخانه فعالیت دارد با شخصی که در یک رستوران کار می کند، حقوق یکسانی را دریافت نمی کنند.»

از دیگر مشاغلی که در این گزارش آمده اند، می توان به مواردی مانند حسابداران، مدیران فروش، مارکتینگ، طراحان وب، مدیران تولید، دکوراتورها، حقوقدانان، معلمان، نویسندگان، مدیران شرکت های تبلیغاتی، انتشارات، تدریس، مدیران روابط عمومی، ویراستارها، مترجمان یا مددکاران اجتماعی اشاره کرد.

* مشاغل پردرآمد برای خانم ها/ علوم انسانی در صدر مشاغل

در زمان های نه چندان دور، اکثر شرکت ها یا اداره ها تنها نیروی مرد را استخدام می کردند و تمایلی به استخدام نیروی زن نداشتند اما در دهه های گذشته و با ورود بیش از پیش زنان به دانشگاه ها و کسب نمرات قابل توجه و همینطور توانایی و قابلیت های متعدد آنها، کارفرماها به این باور رسیدند که زنان نیز همانند مردان می توانند در مسئولیت های اجتماعی سهیم شوند.

آماری که توسط سایت Payscale ارائه شده نشان می‌دهد، درآمد سالانه زنانی که در رشته های علوم انسانی و پزشکی فعالیت دارند بیش از سایرین بوده و از پرداختی های متمایزی برخوردارند. از رشته های پزشکی می توان به شغل هایی مانند متخصص زنان و بیهوشی و از رشته های علوم انسانی نیز می توان رشته هایی مانند روان شناسی اشاره کرد که از درآمد قابل توجهی برای زنان برخوردارند.

از پردرآمدترین شغل های زنان که در حوزه علوم انسانی گنجانده می شوند، می توان حرفه هایی مانند روانشناسان، مدیران اجرایی، وکلاء، مدیران ارزیابی و تحلیلی، مدیران روابط عمومی، بازرگانی و فروش و مدیریت بیمه را نام برد.

به گزارش مهر، در دهه های اخیر، متوسط درآمد زنان شاغل در حدود ۶۳ درصد رشد داشته و این موضوع در حالی است که زنان بیشترین رضایت را از شغل های آکادمیک و مرتبط با تدریس در دانشگاه دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا