راکت های ماهواره بر چگونه عمل می کنند

موتورهای پرتاب فضاپیماها از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و از شاهکارهای طراحی و مهندسی موتورها به حساب می آیند . اصل علمی کارکرد این موتورها کاملا ساده بود به طوری که گاز از طریق یک نازل به ایجاد نیروی پرتاب کننده و شتاب دهنده لازم اقدام می کند . نیروی لازم برای پرتاب فضاپیما به فضا توسط موتورهای پرتاب فضاپیما ایجاد می شود . ساخت یک موتور محرکه  فضاپیما می تواند سال ها به طول انجامد در حالی که پرتاب آن تنها در عرض چند ثانیه انجام می گیرد.

در اروپا یکی از مراکز اصلی تولید و ساخت راکت های ماهواره بر یا موتورهای پرتاب فضاپیماها ، مرکز اسنکما (Snecma) تولید کننده فرانسوی است که در منطقه جنگلی نزدیک شهر ورنون (Vernon) در منطقه نرماندی (Normandy) فرانسه واقع شده است . گفتنی است که بسیاری از قطعات این موتور پرتاب در بخش های دیگر اروپا تولید می شود و سپس در مرکز اسنکما (Snecma) مونتاژ شده و ساخت موتور تکمیل می شود . علاوه بر این انجام آزمایش های لازم در کارکرد درست اینگونه موتورها نیز در منطقه شمالی فرانسه انجام می گیرد .

قابل توجه است که قطعات موتورهای پرتاب کننده فضاپیماها ، با دقت بسیار بالایی از تیتانیم و یا آلیاژهای بسیار سبک طی چندین هفته ساخته می شود . هنگامی که ساخت اینگونه موتورها به پایان می رسد ، مرحله حساس آزمایش را باید برای تکمیل فعالیت های ساخت طی کرد . هر کدام از این موتورها باید نیروی لازم برای پرتاب یک فضاپیما را بدون هیچ مشکلی تولید کنند .

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به این وب سایت  مراجعه کنید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا