تحول در ایمپلنت های کامی با طرح برگزیده بیستمین جشنواره علوم پزشکی رازی

سیناپرس: دکتر آرش پورستار، دندانپزشک و پژوهشگر مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مجری طرح برگزيده « زاویه بهینه قرارگیری ایمپلنت کامی به روش آنالیز اجزای محدود »در گفت و گو با خبرگزاری سینا گفت: از میان 49مقاله ای که به جشنواره رازی ارائه دادم یک مقاله اصلی داشتم وآن درمورد زاویه بهینه  قرار گیری ایمپلنت های کامی به روش آنالیز اجزای محدود بود که در این تحقیق زوایای قرارگیری ایمپلنت های کوچک که در کام قرارداده می شود،بررسی می شد.

وی افزود: زاویه بهینه قرار گیری ایمپلنت های کامی را در علم ارتودنسی و ارتوپدی از روش شبیه سازی سه بعدی به کمک اجزای محدود بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که زاویه 30درجه به سمت اعمال نیرو  بهترین زاویه از لحاظ کمترین مقدار استرس به استخوان زیرین است.

پژوهشگر مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: این طرح  حاصل پایان نامه دکترای عمومی بنده در دانشگاه بابل بوده است که طی دوسال انجام شده است .در این طرح دو همکار داشتم . استادم دکتر مهدی روادگر و خواهرم دکترمروارید  پورستارکه هردو ارتودنتیست هستنددراین طرح با من همکاری داشتند.

وی در پاسخ به اینکه از لحاظ بالینی این طرح بررسی شده است یا خیر ،گفت: این طرح دریک ژورنال معتبر آمریکایی چاپ شده وچون ما در استان مازندران امکانات زیادی برای انجام مراحل بالینی نداشتیم فعلا مرحله بالینی آن انجام نشده است.

پورستار در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قبلا توسط پژوهشگران دیگر انجام شده یا خیر ، تاکید کرد:  تحقیق روی زوایای ایمپلنت به صورت محدود توسط پژوهشگران خارج از کشور انجام شده بود، امادر این طرح 9زاویه مختلف 30درجه -45 درجه -55 درجه -70 درجه -90 درجه -110 درجه و 135 درجه که زوایای آینه ای همدیگر بودند را بررسی کردیم .

وی درپایان تاکیدکرد: هدف از انجام این طرح این بود که در علم  دندانپزشکی هم مانند سایر علوم تجربی اختلاف نظر بر سر برخی موضوعات هست،یکی از همین موضوعات زوایه بهینه قرار گیری ایمپلنت بوده که به صورت جست و گریخته و متناقض  اعدادمختلفی برای زاویه بهینه پیشنهاد شده بودکه مادراین طرح همه این زوایا را باهم مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای زاویه 30درجه بهترین زاویه برای ایمپلنت های کامی است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا