آیا می‌توان بر روی آب دوید؟

در میان موجودات زنده همیشه مواردی مانند مارمولک ها که بر روی آب می دوند و یا پشه هایی که بر روی آب شناور باقی می مانند برای دانشمندان و دوست داران محیط زیست جذابیت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل نیز دانشمندان تحقیقاتی را در این زمینه به عمل آورده اند تا دریابند که آیا می توان با توجه به شرایط فیزیکی انسان، بر روی آب دوید یا خیر؟ و در ادامه نیز در این تحقیقات مشخص شده است که چه مواردی که برای این کار نیاز خواهد بود.

در نخستین گام فیزیکدان‌ ها توضیح می دهند که برای اینکه بدن شما به جای ورود به آب، بر روی آب شناور شود باید بتوانید نیرویی معدل وزن خود را بر روی سطح آب اعمال کنید و برای نمونه اگر وزن شما 75 کیلوگرم باشد، باید نیرویی برابر با 75 کیلو را به سطح آب وارد سازید. البته این موضوع وقتی پیچیده تر می شود که به یاد بیاورید که تنها پای شما که سطح کوچکی از بدن شما است با آب در ارتباط است و در عین حال نیز اعمال این نیرو باید به صورت لحظه ای باشد و در صورت ادامه دار بودن اعمال این نیرو، آب ساختار خود را باز کرده و درون آب فرو خواهید رفت.

به این ترتیب برای کسی که سایز پای او برابر با شماره 42 است و وزنی 75 کیلوگرمی دارد، باید نیروی وارده و سرعت بالا با یکدیگر همراه شوند تا بتوانند در لحظه، نیروی مناسب برای دویدن بر روی آب فراهم گردد و محاسبات متخصصان نشان می دهند که برای دویدن فردی با این مشخصات باید سرعتی معادل 80 کیلومتر در ساعت برای انسان ثبت شود که عملا بر اساس شرایط فیزیکی انسان این امر غیر ممکن است زیرا رکورد سرعت انسان در مسابقات دوی سرعت در بهترین حالت به نیمی از این رقم خواهد رسید و تنها برای مدت زمانی چند ثانیه ‌ای می‌ توان این سرعت را حفظ کرد.

حال اگر بتوان سطح اتکای انسان بر روی آب را افزایش داد آنگاه میزان سرعت مورد نیاز کاهش خواهد یافت که عملا می توان مشابه این پدیده را در فناوری های قدیمی مورد استفاده اسکیموها بر روی  برف  (استفاده از ابزارهای توری که سطح اتکای بدن بر روی برف را به میزان چند برابر سطح پا افزایش می دهند) مشاهده کرد ولی برای راه رفتن بر روی آب به نظر می رسد که بدن انسان و فناوری ها و ابزارهای او فاقد شرایط مطلوب هستند.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا