توصیه های دارویی به روزه داران

ابتلا به برخی از بیماری ها مانند دیابت، اختلالات کلیوی، کبدی و زخم های گوارشی از جمله شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کند، چراکه تغییر یا کاهش دز مصرفی می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،برای آن دسته از افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری، دارو مصرف می کنند سوالاتی درباره نحوه مصرف داروها در زمان روزه داری، قطع مصرف داروها یا انتقال دوز دارو به زمان های قبل از سحر یا بعداز افطار مطرح است.

نکته قابل توجه این است که بارداری، شیردهی و برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماری های قلبی عروقی، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی و کبدی، بیماری های اعصاب و روان و آسم از جمله شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کند.

بهتر است این بیماران درباره روزه داری و نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت کنند.

بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف دارو کنند. 

عدم رعایت این اصول می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود. 

**نکاتی در مورد مصرف برخی داروها در ماه مبارک رمضان

تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) با تجویز پزشک ممکن بوده و در صورت وجود این شکل دارویی، به جای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند، آنها را به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز کند.

بیماران مبتلا به صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند . پزشکان باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند، مشاوره دقیق بدهند.

بیماران مبتلا به آسم یا COPD که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند، قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد، روزه داری تأثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از، از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار کند. 

برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

در بیماریهای عفونی پزشک معالج، به منظور درمان عفونت می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود. 

برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند. در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش را که یک بار در روز تجویز می شود، توصیه کند.

همچنین درخصوص بیماران دیابتی، هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا به تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیمارانی که انسولین مصرف می کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. همچنین در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. 

بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

بیماران دیابتی و خانواده آنان باید در خصوص خطرات احتمالی تهدید کننده فرد بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک رمضان باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا