سیستم هشداردهنده حواس پرتی رانندگان در تبریز ابداع شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز روز سه شنبه در این خصوص گفت: تحقیقات مختلف در کشورهای گوناگون نشان داده، اصلی ترین عامل تصادفات مرگبار رانندگی، خواب آلودگی و حواس پرتی رانندگان است.

فرزاد هاشم زاده افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استراحت در رانندگی های طولانی مدت، تعداد و میزان تصادفات مرگبار به مراتب بیشتر از بقیه کشورها است.

وی ادامه داد: به همین دلیل وجود سیستم هشدار دهنده خستگی و خواب آلودگی می تواند کمک شایانی به کاهش تلفات رانندگی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: هدف از این طرح پژوهشی طراحی و ساخت سیستم بینایی خودرو برای هشدار به راننده خودرو در هنگام خواب آلودگی است.

وی ادامه داد: در سیستم ذکر شده دوربین کوچکی در مقابل راننده به گونه ای نصب می شود که تمام صورت راننده در محدوده دید دوربین قرار می گیرد. 

هاشم زاده افزود: سیستم یاد شده در هر ثانیه ۱۰ فریم تصویر از راننده فیلم برداری کرده و تصاویر متوالی مربوطه را به بخش پردازش کننده منتقل می کند. 

وی اظهار کرد: در بخش پردازش کننده با توجه به الگوریتم های پردازش، تصویر، موقعیت و وضعیت چشم های راننده استخراج شده و در صورتی که چشم های او از یک حد مشخص بیشتر بسته شود، سیگنال هشدار به صدا در آمده و راننده را از حالت خواب آلودگی خارج می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: نتایج میدانی بدست آمده از آزمایشات این سیستم، نشان دهنده عملکرد قابل قبول دستگاه برای افراد با ویژگیهای مختلف با قابلیت تشخیص خواب آلودگی راننده در شب بوده است. 

این طرح پژوهشی با همکاری دکتر بهنام محمدی ایواتلو، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز و مهندس محمد جواد استادی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش کنترل این دانشگاه انجام شده است.

دانشگاه تبریز با بیش از 10 هزار دانشجو در رشته های مختلف دومین دانشگاه کشور از لحاظ قدمت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا