تاثیر تحریک مغناطیسی مغز بر پرخوری

سیناپرس: گروهی از پژوهشگران دانشگاه واترلو در کانادا در آزمایشی به بررسی میزان تاثیر تحریک مغناطیسی مغز بر میزان مصرف غذاهای پرکالری پرداختند. در این آزمایش مشخص شد که زنان شرکت کننده ای که تحریک مغناطیسی به بخشی از مغز که «قشر پیش پیشانی خلفی جانبی» (DLPFC) نام دارد اعمال شده بود، پس از این تحریک بیشتر به سمت مصرف غذاهای ناسالم گرایش یافتند.

در این پژوهش 21 زن سالم شرکت داشتند. همه این زنان پیش از آزمایش اعلام کرده بودند که در زندگی گرایش زیادی به مصرف شکلات و سیب زمینی سرخ شده دارند. گفتنی است همه این غذاها بسیار پرکالری بوده و موجب چاقی می شوند.

در این آزمایش، تصاویری تحریک کننده از غذاهای مختلف نشان داده شد و در عین حال نوعی تحریک مغناطیسی که «تحریک شلیک پیوسته تتا» (continuous theta-burst stimulation) نام دارد به بخش قشر پیش پیشانی خلفی جانبی آنها وارد شد تا از میزان فعالیت این بخش کاسته شود.

پژوهش های پیشین نشان داده بود که قشر پیش پیشانی خلفی جانبی نقش مهمی در کنترل اشتها و در نتیجه محدود ساختن گرایش به غذاهای پرکالری دارد. این زنان شرکت کننده پس از دریافت این تحریک مغزی, علام کردند که اشتهای آنها برای مصرف این گونه غذاها بیشتر شده است.

همچنین آژمایاشت پیشین نشان داده بود که کم کردن فعالیت قشر پیش پیشانی خلفی جانبی سبب کاهش عملکرد فرد در قدرت کنترل بازدارندگی (آزمون استروپ) می شود. به نظر می رسد که کاهش عملکرد قشر پیش پیشانی خلفی جانبی به افزایش «حساسیت به پاداش» در افراد می شود و به همین دلیل به سمت غذاهایی که موجب حس خوشایند در آنها می شود گرایش بیتشری می یابند.

این آزمایش ثابت کرد که قشر پیش پیشانی خلفی جانبی به طور مستقیم در یکی از اصلی ترین دلایل پرخوری یعنی انتظار پاداش در ارتباط است. افرادی که فعالیت قشر پیش پیشانی خلفی جانبی و در نتیجه عملکرد اجرایی مغز آنها ضعیف است، از توانایی کمتری برای کنترل خود در برابر مصرف غذاهای ناسالم برخوردارند.

از آنجا که فعالیت هایی نظیر ورزش های هوازی (ایروبیک) و نیز برخی شیوه های دیگر می تواند به تقویت این بخش از مغز بیانجامد، شاید بتواند با این یافته، به شیوه های بهتری برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن دست یافت.

مشروح این پژوهش در نشریه Psychosomatic Medicineمنتشر شده است.