تولید تجهیزات ورزشی با توجه به دانش فنی دانشگاه ها امکانپذیر است

سیناپرس: دکتر رضا سارنگ در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: با توجه به اینکه رشته مهندسی ورزش در دنیا یک رشته جدید است، به اعتقاد من نگاه ما در این رشته باید متناسب با نیازها و خواست های خود ورزش باشد. امروز داوری ها در ورزش دارد تکنولوژیک می شود. داوری تکنولوژیک را در فوتبال، والیبال، تکواندو و دو میدانی می بینیم و کاراته هم دارد به این جمع اضافه می شود. بنابراین این داوری دارد جای خود را به دلیل دقت بالا و خطای انسانی که حتی با اضافه کردن داور هم اجتناب ناپذیر است، باز می کند. من یکی از اولویت های پژوهشی رشته مهندسی ورزش را همین بحث داوری های تکنولوژیک یا داوری های مهندسی می دانم.

سارنگ با اشاره به اهمیت بحث ابزار دقیق و اندازه گیری در ورزش، افزود: وقتی بحث استاندارد را مطرح می کنیم مبنای کار مهندسی و ابزار دقیق و اندازه گیری است. در دنیا استانداردهای جالبی وجود دارد که دایما خودشان را در این زمینه به روز می کنند اما متاسفانه ما در داخل کشور اصلا چنین استانداردهایی نداریم. استانداردسنجی نیاز به ابزار دقیق و اندازه گیری دارد و این بحث هم از دیگر اولویت های مهم پژوهشی کشور در بحث مهندسی ورزش است. اگر ما بتوانیم استاندارد را که یک معیار تعریف شده است، تبدیل به قانون بکنیم و برای سنجش و اندازه گیری این قانون، تجهیزاتی را به وجود بیاوریم، هم در فرآیند تولید و هم در فرآیند ارزیابی زمینه های پژوهشی خوبی وجود دارد.

مدیر گروه مهندسی ورزش دانشگاه علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: تجهیزات و لوازم ورزشی در کشور ما به دلیل اینکه کیفیت لازم را ندارد، بسیار به ما لطمه زده است. پارسال در لیگ برتر توپ های تقلبی یکسال استفاده شد، آن هم سال قبل از جام جهانی. یعنی ما با توپی که اشکالات دینامیکی و فنی داشت تمرین کردیم و بعد می خواستیم برویم جام جهانی بازی کنیم. این فاجعه است در حالی که طبق آزمایش هایی که ما در همین دانشگاه علوم و تحقیقات انجام دادیم، در سه تست استاندارد فیفا این توپ رد شد.

وی تاکید کرد: در بحث فرآیند ساخت و تولید که ضرورت کشور است و در مقوله اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخته شود، باید بحث تولید تجهیزات ورزشی را جدی بگیریم چون ما واقعا تولید استانداردی در کشور نداریم. همه این تجهیزات ورزشی با توجه به دانش فنی که در دانشگاه ها هست، قابل تولیدند. حتی اگر بخواهیم واردات کنیم هم باید سیستم استانداردسنجی داشته باشیم که هر کالای تقلبی نتواند وارد کشور شود.

سارنگ در پایان یادآور شد: متاسفانه بسیاری از تجهیزات ورزشی ما استاندارد تشویقی دارند نه استاندارد اجباری. پودر لباس شویی ما استاندارد اجباری دارد اما تجهیزات و لوازم ورزشی که مثلا در پارک ها استفاده می شود هیچ استاندارد اجباری ندارد و از این تجهیزات پیرمرد و پیرزنی استفاده می کنند که خودشان هزار عارضه دارند و خدای ناکرده یک جا به جایی می تواند مشکلی در سیستم اسکلتی آنها به وجود بیاورد. آن وقت چه کسی در این مورد جوابگوست؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا