اندازه‌گیری جرم یک سیاهچاله غول‌پیکر برای نخستین بار

 منجمان از آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی برای اندازه‌گیری جرم این سیاهچاله فوق‌عظیم استفاده کردند.سیاهچاله مورد بررسی در مرکز کهکشان NGC 1097 واقع در فاصله 45 میلیون سال نوری و در جهت صورت فلکی کوره (Fornax) واقع شده است.

محققان تعیین کردند این کهکشان، میزبان سیاهچاله‌ای است که 140 میلیون بار بزرگ‌تر از خورشید است؛ این در حالی است که سیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری سبک بوده و جرم آن چند میلیون برابر جرم خورشید است.

جرم کیهانی NGC 1097 نوعی کهکشان مارپیچ میله‌ای است و نتایج مشاهدات اخیر نشان می‌دهد ارتباط بین جرم سیاهچاله غول‌پیکر و ویژگی‌های کهکشان‌های میزبان، بسته به نوع کهکشان‌ها متغیر است؛ این موضوع برای اندازه‌گیری دقیق جرم سیاهچاله‌های فوق‌عظیم در انواع مختلف کهکشان‌ها حیاتی است.

این نخستین بار است که دانشمندان از آرایه آتاکاما برای اندازه‌گیری جرم سیاهچاله فوق‌عظیم موجود در یک کهکشان مارپیچ استفاده می‌کنند. چون نظریه‌های کنونی چگونگی تکامل‌یافتن کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های غول‌پیکر آن‌ها را نشان می‌دهند و این که هر یک بر رشد دیگری اثرگذار است، شیوه اندازه‌گیری جدید، دیدگاه‌هایی را درباره ارتباط بین کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های فوق عظیم آ‌ن‌ها در اختیار می‌گذارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا