مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خطر مرگ به دنبال دارد

متأسفانه این روزها مصرف  خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور به طرز قابل توجهی بالا رفته است و برخی از افراد به محض ابتلا به سرماخوردگی یا دندان درد اقدام به مصرف این نوع از دارو میکنند بی آنکه منشاء بیماری را بشناسند .جالب است بدانید که آنتی بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی‌های ویروسی بکار نمی‌روند و اگر فرد در زمان ابتلا به سرماخوردگی با منشاء ویروسی آنتی بیوتیک مصرف کند نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه دچار مسمومیت دارویی نیز خواهد شد.

دکتر سیدجمال سعید واقفی در این باره به خبرنگار سیناپرس می گوید:آنتی بیوتیک همانطورکه از ترجمه فارسی آن برداشت می‌شود،ضد موجود زنده است. بر این اساس باید بطور صحیح و به موقع با تشخیص  بجا مصرف شود. متأسفانه در کشور ما برعکس این امر اتفاق می‌افتد و عموما آنتی بیوتیک مانند نقل ونبات مصرف می‌شود وبرخی از داروخانه ها بدون نسخه این دارو را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

وی افزود: مصرف خودسرانه این دارو عوارض زیادی دارد .اولین عارضه آن ،مقاومت بدن به دارو است بطوریکه بدن حساسیت خود را از دست می‌دهد و به دنبال مصرف بی رویه باید نوع قوی تر دارو در دفعات بعدی تجویز شود. این مقاومت باعث می‌شود که اگر فرد به یک عفونت جدی مبتلا شود،آنتی بیوتیکها جوابگوی  درمان بیماری اش نباشند. در این صورت اگر عفونت به خون برسد درمان سخت وپیچیده شده و احتمال بروز آلرژی های شدید بالا می‌رود.

دکتر سعید تاکید کرد: بیشتر آنتی بیوتیکها ایجاد شوک می‌کنند و امکان مرگ بیمار بر اثر این شوک دور از تصور نیست. از این رو خرید و فروش آنتی بیوتیکها باید تحت نظارت جدی قرار بگیرد .براین اساس  ما توصیه می‌کنیم مصرف داروهای مسکن کنترل شود چه برسد به داروهایی نظیر آنتی بیوتیک که عوارض شدیدتری  به همراه دارند.

 بی توجهی به این امر باعث شده است تا اولین خط فروش دارو در کشور به آنتی بیوتیکها اختصاص یابد . رتبه بعدی اختصاص به مسکن ها دارد. این مسأله در واقع فاجعه ای در امر پزشکی کشور است. از این رو آشنایی مردم با عواقب مصرف خودسرانه این داروها  از طریق رسانه های جمعی از مهمترین وظایف جامعه پزشکی و اصحاب رسانه است.

این دکتر داروساز در خصوص تنوع آنتی بیوتیکها ونقش آنها در درمان نوع خاصی از میکروبها گفت: سردسته آنتی بیوتیکها پنی سیلین ها هستند . زمانی که این ماده کشف شد تحولی در علم پزشکی بوجود آمد. از آن به بعد پزشکان شروع به استفاده از پنی سیلین کردند. اگر این دارو کمی ناخالصی داشته باشد ایجاد شوک و ایست قلبی می‌کند. متأسفانه این مسأله در حین تزریق اشتباه بارها اتفاق افتاده است.با توجه به این موارد تزریق این دارو خودسرانه توصیه نمی‌شود .

انواع دیگری از آنتی بیوتیک که قوی تر هستند به تدریج تولید شده و هرکدام در درمان نوع خاصی از میکروبها استفاده می‌شوند. آنتی بیوتیکها بر روی هیچ ویروسی اثر ندارند وتنها برخی از ویروسها نظیر هپاتیت بی و سی توسط آنتی بیوتیکهای خیلی قوی مقداری ضعیف می‌شوند که اغلب توسط پزشکان تجویز می‌شوند. لازم به ذکر است افراد باید بدانند سرماخوردگی ممکن است منشاء ویروسی داشته باشد لذامصرف آنتی بیوتیک در درمان  این نوع ازسرماخوردگی ها نقشی ندارد وقطعا عوارض خود را به همراه دارد.

واقفی در پایان گفت: توصیه می‌شود مردم از خوددرمانی دارویی به هر صورت آن خودداری کنند. مراجعه به پزشکان در زمان ابتلا به بیماری و پرداخت ویزیت عقلانی تر از خوددرمانی و ابتلا به عوارض ناخواسته  مصرف داروها است . خوشبختانه امروزه مراکز درمانی که تحت پوشش بیمه هستند در سطح شهر کم نبوده  و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات بیمه استفاده کنند و گرفتار عواقب مصرف خودسرانه داروها نشوند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا