تاثیر مثبت شکلات در کاهش حمله قلبی

یافته های این محققان بر پایه شواهد به دست آمده از 21 هزار بزرگسالی بود که در تحقیق EPIC-Norfolk شرکت داشتند. در این تحقیق سعی شده تا تاثیر رژیم غذایی 25 هزار زن و مرد را بر روی سلامت بلند مدت آنها، مورد مطالعه قرار گیرد.همچنین این محققان برای انجام این تحقیق از تحقیقات و مطالعات بین المللی که در زمینه رابطه میان مصرف شکلات و بیماری های قلبی و عروقی بر روی تقریبا 158 هزار نفر انجام شده بود استفاده کردند.

شرکت کنندگان تحقیق EPIC-Norfolk (که شامل 9214 مرد و 11737 زن بودند) به مدت 12 سال مورد بررسی قرار گرفتند که در این دوره زمانی 3013 نفر (14 درصد) از این افراد مبتلا به بیماری های قلبی کشنده و غیر کشنده و یا سکته مغزی شده بودند. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه هایی در زمینه رژیم غذایی و سبک زندگی انجام گرفته بود.

تقریبا یک پنجم این مشارکت کنندگان اظهار داشتند که در رژیم غذایی خود شکلات مصرف نکرده اند اما باقی شرکت کنندگان روزانه حدود 7 الی 100 گرم شکلات مصرف کرده بودند.مصرف بیش تر شکلات با سن کم افراد، وزن کم، فشار سیستولیک خون، پروتئین التهابی، دیابت و فعالیت بدنی منظم تر مرتبط بود. همچنین افرادی که شکلات بیش تری مصرف می کردند انرژی مصرفی بیشتری داشتند و همچنین رژیم غذایی آنها شامل چربی ها و کربوهیدرات های بیش تر و پروتئین کم تر بود.

محاسبات نشان داد که مصرف انرژی این افراد در مقایسه با کسانی که اصلا شکلات مصرف نمی کردند موجب کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و نیز کاهش 25 درصدی مرگ و میر های مرتبط با این بیماری ها بود، این امر همچنین خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی را 9 درصد کاهش داده بود.

در بین 1600 نفری که سطح پروتئین التهابی(CRP) آنها مورد بررسی قرار گرفته بود، کسانی که بیش ترین حد شکلات را مصرف کرده بودند 18 درصد کمتر از سایرین در خطر ابتلا به بیماری های قلبی بودند. همچنین زمانی که همه عوامل ریسکی در نظر گرفته شده بود، مصرف بیش تر شکلات با کاهش 23 درصدی سکته مغزی همراه بود.

تحقیق یاد شده مطالعه ای مشاهده ای بود بنابراین نمی توان هیچ نتیجه گیری قطعی درباره علت و معلول های این تحقیق گرفت. محققان اشاره کردند که پرسشنامه های مربوط به رژیم غذایی شامل مقادیر مشخصی از سوگیری های خاص و کوچک شمردن اقلام مصرفی توسط مصرف کنندگان بود.

بنابر این محققان نتیجه گیری می کنند که: «به نظر نمی رسد که شواهدی مبنی بر این نکته وجود داشته باشد که مصرف شکلات می تواند از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.»  به این ترتیب تا قطعی نشدن روابط علی و معلولی این یافته نمی توان هیچ توصیه یا اقدامی در این زمینه انجام داد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا