محیط زیست از قربانیان اصلی جنگ است

علی اشرف مجتهد شبستری روز سه شنبه در همایش مقابله با تاثیرات جنگ بر محیط زیست افزود: بیشتر تخریب های ناشی از جنگ مربوط به آلودگی آب و خاک، محصولات زراعی، جنگل ها و تلف شدن حیوانات است که متاسفانه این موارد به حساب موفقیت های نظامی محسوب می شود. 
وی اظهار کرد: نکته مهمی که از مطالبات برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونت) به دست آمد، مشخص شد در پایان جنگ دوم جهانی 40 درصد از مخاصمات داخلی به نحوی به استثمار و بهره کشی از منابع طبیعی ارتباط می یابد. 
وی با بیان این که این منابع شامل طلا، الماس، نفت و آب و خاک حاصلخیز است، گفت: به احتمال زیاد آسیب چنین مخاصماتی در آینده دوبرابر خواهد شد. 
مجتهد شبستری اظهار کرد: بر این اساس نگرانی اصلی سازمان ملل موضوع محیط زیست قرار گرفت، از این رو توجه ویژه ای به آن معطوف داشت و اقداماتی در راستای جلوگیری از مخاصمات در این سازمان شکل گرفت.
وی اظهار کرد: جنگ همواره در هر شرایطی مایه بدبختی و وحشت برای مردم می شود و باعث می شود در مدت چند دقیقه آنچه که طی نسل ها به دست آمد، نابود شود که تخریب محیط زیست از جمله آن است.
وی ادامه داد: نمونه بارز این تخریب ها را می توان در جنگ ویتنام مثال زد که در این جنگ 4.9 میلیون هکتار از جنگل ها از بین رفت و خسارات جبران ناپذیری به دام ها وارد شد. 
وی تاکید کرد: علاوه بر لطمات انسانی جنگ، عواقب وحشتناکی به اکوسیستم تمام منطقه نیز وارد می شود که روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به این منظور تشکیل شد و در آن تاکید شد که محیط زیست قربانی ساکت مظلوم و بی صدای جنگ است.
وی گفت: انسان همواره دنبال تولید سلاح های مجهزتر و کاراتر و درگیری ها بوده، هرچند موافقتنامه های بین المللی زیادی برای کاهش اثرات تخریبی سلاح ها امضا شده اما کوچک ترین توجهی به تخریب محیط زیست در زمان جنگ نشده است. 
به گزارش ایرنا،مجتهد شبستری تاکید کرد: نسل امروز در قبال آنچه که تاکنون نسبت به آن غفلت شده مسئولیت سنگینی دارد وگرنه آنچه از طبیعت و محیط زیست تاکنون برای ما باقی مانده برای نسل آینده چیزی نخواهد ماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا