• در-حاشیه-دعوت-ماکرون-از-دانشمندان-خارجی دوشنبه 22 خرداد 1396 - 22:03:54

در هم تنیدگی سیاست و علم

در حاشیه دعوت ماکرون از دانشمندان خارجی

سینا‌پرس: دولت فرانسه با تأسیس وب‌سایتی از محققان تغییرات اقلیم دعوت کرده است طرح‌های خود را ثبت کنند تا به آن‌ها بودجه تحقیقاتی تا سقف یک ونیم میلیون یورو اهدا شود

• بیشتر-ریزگردها-خارجی-است دوشنبه 22 خرداد 1396 - 18:38:19

کشورهای همسایه حقابه‌ی ایران را رعایت نمی‌کنند

بیشتر ریزگردها خارجی است

سینا‌پرس: بر اساس مطالعات انجام‌شده، کشورهای عراق، عربستان، سوریه و اردن، منشأ خارجی 75 درصد از ریزگردهای کشور هستند و تصاویر ماهواره‌ای از سال 1380 تا 1395 نشان می‌دهند که ضریب پوشش گیاهی کشور روند رو به کاهش دارد که علت این مسأله، سدسازی‌های کشور ترکیه است.

• افزایش-بارندگی-در-پی-گرمایش-زمین دوشنبه 22 خرداد 1396 - 11:17:45

بر اساس اعلام پژوهشگران ناسا:

افزایش بارندگی در پی گرمایش زمین

سینا‌پرس: مطالعات جدید پژوهشگران ناسا نشان می دهد که در صورت افزایش روند گرمایش جهانی، میزان بارندگی در مناطق استوائی و همچنین عرض های بالاتر زمین افزایش یافته و این موضوع به دلیل ایجاد توازن در هوای سرد و گرم اتمسفر فوقانی این مناطق پدیدار می شود.

• تولید-سوخت-از-آلودگی-هوا دوشنبه 22 خرداد 1396 - 04:44:33

یک تیر و دو نشان فناوری

تولید سوخت از آلودگی هوا

سینا‌پرس: ساخت دستگاهی کوچک که می تواند آلودگی هوا را کم کرده و از آن سوخت مؤثری هم تولید کند به عنوان یکی از کاربردی ترین فناوریهای نوظهور در عصر حاضر شناخته می شود.

• چگونه-به-نجات-اقیانوس-ها-کمک-کنیم؟ شنبه 20 خرداد 1396 - 14:27:38

اقیانوس ها در بحران؛

چگونه به نجات اقیانوس ها کمک کنیم؟

سینا‌پرس: اقیانوس ها با خطر جدی زباله های پلاستیکی، صید بی رویه، گرم شدن هوا، ذوب شدن یخچال ها و افزایش سطح آب مواجه هستند که زندگی میلیون ها موجود دریایی را تهدید کرده و می توانند زندگی بشر را نیز دستخوش تغییر کنند.

• قارچی-با-115-میلیون-سال-سن- جمعه 19 خرداد 1396 - 11:06:36

مطالعه قدیمی ترین قارچ کشف شده در جهان

قارچی با 115 میلیون سال سن

سینا‌پرس: پژوهشگران دیرینه شناس در مطالعات خود موفق شدند یک نمونه قارچ فسیل شده را با 115 میلیون سال قدمت در کشور برزیل کشف کنند که قدیمی ترین نمونه قارچ جهان محسوب شده و متعلق به زمانی است که هنوز قاره ها از یکدیگر جدا نشده بودند.

• روزی-به-نام-مثلث-مرجانی جمعه 19 خرداد 1396 - 10:35:53

منحصربفردترین ذخیره گاه مرجانی جهان را نجات دهیم؛

روزی به نام "مثلث مرجانی"

سینا‌پرس: مثلث مرجانی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین مناطق دریایی جهان، با خطر جدی نابودی مواجه است؛ از همین رو، تاریخ 9 ژوئن (19 خرداد) با هدف جلب توجه جامعه جهانی به این منطقه، به نام روز مثلث مرجانی (Coral Triangle Day) نامگذاری شده است.

• جوجه-فسیل-در-قاب-کهربا جمعه 19 خرداد 1396 - 10:00:04

کشف کهربای 100 میلیون ساله در برمه

جوجه فسیل در قاب کهربا

سینا‌پرس: دانشمندان به تازگی موفق به کشف یک قطعه کهربای 100 میلیون ساله شدند که در داخل آن یک جوجه پرنده به صورت تقریبا سالم باقی مانده است. این نمونه به پرنده ای ماقبل تاریخی به نام enantiornithine تعلق دارد.

• پوست-تی-رکس-فاقد-پر-بود پنج شنبه 18 خرداد 1396 - 13:00:21

مطالعات جدید پژوهشگران فاش کرد:

پوست تی رکس فاقد پر بود

سینا‌پرس: پژوهش های جدید انجام شده توسط محققان استرالیائی نشان می دهد بدن دایناسور موسوم به تی رکس، فاقد پر بوده و با پولک پوشانده شده بود. این موضوع در پی بررسی آثار پوست بدن این جانور در فسیل های کوهستان مونتانا اعلام شد.

• اقیانوس-های-ما،-آینده-ما پنج شنبه 18 خرداد 1396 - 10:51:48

تهدیدات پیش روی اقیانوس ها را بهتر بشناسیم؛

اقیانوس های ما، آینده ما

سینا‌پرس: تاریخ 8 ژوئن (18 خرداد) هر سال با هدف جلب توجه جامعه جهانی به موضوع مهم حفاظت و مراقبت از اقیانوس ها به نام روز جهانی اقیانوس ها (World Oceans Day) نامگذاری شده است.