• موتورهای-الکتریکی-چگونه-کار-می-کنند؟ سه شنبه 01 فروردین 1396 - 12:24:57

    به من بگو چرا؟

    موتورهای الکتریکی چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: موتور الکتریکی یا موتور برقی نوعی ماشین الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به نیروی حرکت مکانیکی تبدیل می‌ کند. در این گزارش به بررسی عملکرد انواع موتورهای الکتریکی می پردازیم.

  • آب-در-کره-زمین-چگونه-بوجود-آمد؟- سه شنبه 24 اسفند 1395 - 12:01:03

    به من بگو چرا؟

    آب در کره زمین چگونه بوجود آمد؟

    سینا‌پرس: بدون تردید یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری و تداوم حیات در کره زمین، وجود آب در این سیاره است. یافته های ستاره شناسان نشان می دهد که در حال حاضر تنها سیاره ای که در منظومه شمسی دارای آب بوده و پذیرای حیات است، کره زمین محسوب می شود.

  • چرا-انسان-های-اولیه-در-غارهای-تاریک-نقاشی-می-کشیدند؟ شنبه 21 اسفند 1395 - 15:24:37

    به من بگو چرا؟

    چرا انسان های اولیه در غارهای تاریک نقاشی می کشیدند؟

    سینا‌پرس: یکی از آثار باقی مانده از انسان های غار نشین، نقاشی هایی است که در دیواره غارها باقی مانده اند. در این یادداشت به بررسی این موضوع می پردازیم که انسان های اولیه این نقوش را به چه دلیل و در پی چه هدفی می کشیدند.

  • چرا-یک-آهنگ-در-مغزمان-گیر-می‌کند؟ جمعه 20 اسفند 1395 - 12:05:52

    دلیل تکرار کردن ذهنی یک قطعه موسیقی چیست

    چرا یک آهنگ در مغزمان گیر می‌کند؟

    سینا‌پرس: حتما برایتان پیش آمده است که آهنگی سر زبانتان بیفتد، گاهی آدم به التماس بیفتد تا این آهنگ از ذهن آدم بیرون برود، اما این اتفاق نمی‌افتد تا موقعی که زمانش برسد و کسی نمی‌داند زمانش کی است.

  • آیا-عنصر-صفر-وجود-دارد؟ جمعه 20 اسفند 1395 - 10:37:51

    ساختن یک عنصر بدون داشتن پروتون وبا عدد اتمی صفر ممکن است؟

    آیا عنصر صفر وجود دارد؟

    سینا‌پرس: جدول تناوبی عناصر نشان دهنده موقعیت عناصر است. این جدول شامل طیف وسیعی از عناصر از هیدروژن با عدد اتمی 1 تا اوگانسون با عدد اتمی 118 است. اما آیا ممکن است عنصری با عدد اتمی صفر وجود داشته باشد؟

  • ویروس-سرماخوردگی-چگونه-به-بدن-حمله-می-کند؟- پنج شنبه 19 اسفند 1395 - 11:44:19

    به من بگو چرا؟

    ویروس سرماخوردگی چگونه به بدن حمله می کند؟

    سینا‌پرس: سرماخوردگی یا زکام حاد یک بیماری ویروسی و واگیردار است که دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه بینی را درگیر می کند. این بیماری معمولاً با احساس خستگی، لرزش و سرما، عطسه و سردرد آغاز می ‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه پیدا می کند.

  • مایکروفر-چگونه-کار-می-کند؟- دوشنبه 16 اسفند 1395 - 09:40:34

    به من بگو چرا؟

    مایکروفر چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: دستگاه مایکروویو یا مایکروفر وسیله ای است که با کمک تابش الکترومغناطیسی ریز موج، مولکول های مواد غذایی را به جنبش درآورده و گرما تولید می کرده و باعث می شود تا غذا در مدت کوتاهی بپزد.

  • چرا-پانداها-سیاه-و-سفیدند یکشنبه 15 اسفند 1395 - 16:14:02

    پاسخ جالب تحقیقات جدید به رنگ‌آمیزی عجیب پانداها

    چرا پانداها سیاه و سفیدند

    سینا‌پرس: حتما شنیده‌اید که می‌گویند پانداها هرگز نمی‌توانند عکس رنگی بگیرند، چون آن‌ها ذاتا سیاه‌و‌سفید هستند. اما واقعا چرا موی بدن پانداها هیچ رنگ دیگری ندارند؟ در یک تحقیق جدید محققان تلاش کرده‌اند به این پرسش قدیمی پاسخ درستی دهند.

  • آیا-ویروس‌ها-زنده‌اند؟ یکشنبه 08 اسفند 1395 - 18:33:10

    ویروس‌ها عفونت‌زا، کوچک و کثیف‌اند، اما زنده....

    آیا ویروس‌ها زنده‌اند؟

    سینا‌پرس: واقعا نمی‌توان ویروس‌ها را زنده دانست و البته این بستگی زیادی به تعریف شما از حیات دارد. در عمده‌ترین تعریف موجودات زنده باید بتوانند به خودی خود و روی پای خودشان تولید مثل کنند، توانایی‌ای که ویروس‌ها ندارند.

  • اطلاعات-چگونه-در-هارد-ذخیره-می-شود؟ یکشنبه 08 اسفند 1395 - 13:43:16

    به من بگو چرا؟

    اطلاعات چگونه در هارد ذخیره می شود؟

    سینا‌پرس: هارد یا دیسک سخت، پس از پردازنده و حافظه، یکی از مهمترین عناصر رایانه محسوب می شود که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم، برنامه ها و داده ها، همگی بر روی هارد دیسک ذخیره می شوند.