• موتورهای-الکتریکی-چگونه-کار-می-کنند؟ سه شنبه 01 تیر 1395 - 17:00:25

    به من بگو چرا؟

    موتورهای الکتریکی چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: موتور الکتریکی یا موتور برقی نوعی ماشین الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به نیروی حرکت مکانیکی تبدیل می‌ کند. در این گزارش به بررسی عملکرد انواع موتورهای الکتریکی می پردازیم.

  • -همه-چیز-درباره-کیسه-هوا-خودرو- دوشنبه 31 خرداد 1395 - 18:30:00

    به من بگو چرا؟

    همه چیز درباره کیسه هوا خودرو

    سینا‌پرس: یک انفجار کنترل شده و خروج کیسه هوا از فرمان و داشبورد می تواند میزان صدمات وارده به راننده و سرنشینان خودرو را به حداقل برساند.

  • آیا-حیوانات-هم-گروه-خونی-دارند؟ یکشنبه 30 خرداد 1395 - 18:24:34

    به من بگو چرا؟

    آیا حیوانات هم گروه خونی دارند؟

    سینا‌پرس: حیوانات نیز همانند انسان، دارای گروه خونی هستند، اما طبقه‌بندی گروه‌های خونی در این دو دسته باهم تفاوت دارد.

  • اسکنر-عنبیه-چگونه-کار-می-کند؟ یکشنبه 30 خرداد 1395 - 18:20:12

    به من بگو چرا؟

    اسکنر عنبیه چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: اسکن و رمزگشایی از الگوهای منحصربفرد در عنبیه چشم، یکی از دقیق ترین و سریع ترین روش ها برای شناسایی و تأیید هویت افراد محسوب می شود.

  • جعبه-دنده-خودرو-چگونه-کار-می-کند؟ یکشنبه 30 خرداد 1395 - 11:09:57

    به من بگو چرا؟

    جعبه دنده خودرو چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: یکی از اصلی ترین اجزای هر خودرو، سیستم انتقال نیرو است که مهمترین اجزای آن، مجموعه کلاچ و جعبه دنده یا گیربکس هستند. در این گزارش با نحوه عملکرد جعبه دنده های دستی در خودروها آشنا می شویم.

  • درختان-هم-شب‌ها-می‌خوابند؟ شنبه 29 خرداد 1395 - 17:29:44

    به من بگو چرا؟

    درختان هم شب‌ها می‌خوابند؟

    سینا‌پرس: آیا درختان پس از یک روز پرکار و ساعت‌ها فتوسنتز، شب‌ها خسته شده و به خواب می روند؟

  • دستگاه-تشخیص-دود-چگونه-کار-می-کند؟ شنبه 29 خرداد 1395 - 09:08:07

    به من بگو چرا؟

    دستگاه تشخیص دود چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: تا کنون سیستم های مختلفی برای شناسائی و اطفای حریق طراحی شده اند که یکی از مهمترین آن ها، دستگاه تشخیص دود است. در این گزارش به بررسی ساختار این سیستم ها می پردازیم.

  • آیا-مارها-هر-بویی-را-حس-می‌کنند؟ جمعه 28 خرداد 1395 - 18:39:36

    ناکامی شکار برای فرار از دست شکارچی:

    آیا مارها هر بویی را حس می‌کنند؟

    سینا‌پرس: بیشتر مارها برعکس قدرت بینایی ضعیف و شنوایی محدود، از حس بویایی بسیار قوی برخوردار هستند که به این خزندگان در شکار طعمه‌ها کمک می کند.

  • توربین-های-بادی-چگونه-کار-می-کنند؟ جمعه 28 خرداد 1395 - 09:00:51

    به من بگو چرا؟

    توربین های بادی چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: توربین های بادی رفته رفته جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید انرژی در سراسر جهان به دست آورده و کشورهای مختلف تلاش می کنند انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق باد تامین کنند. در این گزارش با نحوه عملکرد توربین های بادی آشنا می شویم.

  • عینک-های-طبی-هوشمند-چگونه-کار-می-کنند؟ پنج شنبه 27 خرداد 1395 - 13:00:10

    به من بگو چرا؟

    عینک های طبی هوشمند چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: دانشمندان به تازگی موفق به ساخت نوعی فناوری جدید با عنوان عینک های طبی هوشمند شده اند که می تواند انواع اختلالات بینائی دوربینی و نزدیک بینی را به طور همزمان پوشش دهد. این فناوری بر پایه کریستال مایع و امواج مادون قرمز طراحی شده است.