• سیستم-های-هشدار-و-ثبت-زلزله-چگونه-کار-می-کنند؟- سه شنبه 19 مرداد 1395 - 16:54:48

    به من بگو چرا؟

    سیستم های هشدار و ثبت زلزله چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: سیستم های هشدار و تشخیص زلزله یکی از فناوری های نسبتا جدیدی هستند که می تواند در اندک زمانی پیش از وقوع زلزله، نسبت به اطلاع رسانی همگانی اقدام کرده و به این ترتیب از میزان تلفات ناشی از زمین لرزه کاسته می شود.

  • مومیائی-چگونه-ساخته-می-شود؟- شنبه 09 مرداد 1395 - 11:32:53

    به من بگو چرا؟

    مومیائی چگونه ساخته می شود؟

    سینا‌پرس: در روزهای اخیر بحث در مورد مومیائی و شایعات مربوط به آن بسیار زیاد بوده و بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه ها کمابیش اخباری در این رابطه دریافت کرده اند. در این نوشتار به بررسی این موضوع از دید علمی می پردازیم.

  • چطور-فناوری-سه-بعدی-همه-چیز-را-چاپ-میکند؟ دوشنبه 04 مرداد 1395 - 20:00:34

    به من بگو چرا؟

    چطور فناوری سه بعدی همه چیز را چاپ میکند؟

    سینا‌پرس: فناوری چاپگر سه بعدی ، یکی از جدید ترین و مدرن ترین تکنولوژی های ساخت بشر است که به وسیله آن می توان ابزارها و وسایل مختلفی را به صورت سه بعدی ساخته و تولید کرد.

  • جنبه-علمی-آتش-بازی-را-بشناسیم شنبه 26 تیر 1395 - 20:31:07

    به من بگو چرا؟

    جنبه علمی آتش بازی را بشناسیم

    سینا‌پرس: آتش بازی از بخش های جذاب مراسم سال نو و جشن های مختلف محسوب می شود. در این گزارش قصد داریم جنبه های علمی آتش بازی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • دستگاه-های-تصویربرداری-مافوق-صوت-چگونه-کار-می-کنند؟- سه شنبه 22 تیر 1395 - 13:00:20

    به من بگو چرا؟

    دستگاه های تصویربرداری مافوق صوت چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: امروزه روش تصویر برداری با استفاده از امواج ماورای صوت که به اصطلاح، سونوگرافی نامیده می شود به دلیل عوارض ناچیز و عملکرد مناسب آن، بسیار رایج است. در این گزارش به چگونگی عملکرد این سیستم می پردازیم.

  • باستان-شناسان-چگونه-قدمت-اشیا-باستانی-را-تخمین-می-زنند؟- جمعه 18 تیر 1395 - 21:51:28

    به من بگو چرا؟

    باستان شناسان چگونه قدمت اشیا باستانی را تخمین می زنند؟

    سینا‌پرس: در این گزارش به طور مختصر با روش های تعیین سن آثار و اشیا باستانی توسط باستان شناسان آشنا شده و روش های مختلف سن یابی رایج در باستان شناسی به زبان ساده توضیح داده می شود.

  • چرا-مژه-و-ابرو-مانند-موهای-سر-رشد-نمی-کنند؟ جمعه 18 تیر 1395 - 16:56:38

    به من بگو چرا؟

    چرا مژه و ابرو مانند موهای سر رشد نمی کنند؟

    سینا‌پرس: اگر قرار بود که مژه و ابروهای انسان با همان سرعت رشد موهای سر رشد کنند، دید انسان با مشکل مواجه می شد.

  • ایستگاه-بین-المللی-فضائی-چگونه-کار-می-کند؟- سه شنبه 15 تیر 1395 - 13:00:11

    به من بگو چرا؟

    ایستگاه بین المللی فضائی چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: ایستگاه بین المللی فضائی به عنوان گرانقیمت ترین سازه ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ شناخته شده و طی سال های گذشته صدها آزمایش علمی و پژوهشی توسط کشورهای مختلف در این محل انجام شده است.

  • -بارکد-و-اسکنر-بارکد-چه-کاربردی-دارند؟ یکشنبه 13 تیر 1395 - 18:14:30

    به من بگو چرا؟

    بارکد و اسکنر بارکد چه کاربردی دارند؟

    سینا‌پرس: به لطف فناوری بارکد (barcode)، خرید از فروشگاه ها و سوپرمارکت ها سریعتر و آسان تر از هر زمان دیگری شده است.

  • لامپ-های-نئون-چگونه-کار-می-کنند؟- یکشنبه 06 تیر 1395 - 15:00:17

    به من بگو چرا؟

    لامپ های نئون چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: لامپ های نئون یکی از پر کاربرد ترین انواع لامپ ها هستند که با توجه به ویزگی های خاص ان ها و مصرف نسبتا کم؛ دارای کاربرد های فراوانی هستند. در این گزارش به بررسی چگونگی عملکرد این لامپ ها می پردازیم.