• چاپگر-لیزری-چگونه-کار-می-کند؟- چهارشنبه 06 بهمن 1395 - 17:32:19

به من بگو چرا؟

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

سینا‌پرس: چاپگرهای لیزری که قادر به چاپ سریع انواع متون و تصاویر کامپیوتری هستند، دارای سیستم عملکرد ساده و در عین حال هوشمندانه ای هستند که از دستگاه های فتوکپی الهام گرفته است. در این گزارش با نحوه عملکرد این چاپگرها آشنا می شوید.

• -قطار-مغناطیسی-معلق-چگونه-حرکت-می-کند؟ دوشنبه 04 بهمن 1395 - 09:03:22

به من بگو چرا؟

قطار مغناطیسی معلق چگونه حرکت می کند؟

سینا‌پرس: قطارهای مگلو با استفاده از نیروی مغناطیسی و قانون دافعه قطب های همسان الکتریکی در هوا شناور و رو به جلو رانده شده و با سرعت بسیار زیادی که تا 580 کیلومتر در ساعت نیز به ثبت رسیده، حرکت می کنند.

• کبریت-چگونه-آتش-می-گیرد؟ شنبه 02 بهمن 1395 - 20:01:31

گزارش ویدیویی از سوخت گوگرد در کبریت

کبریت چگونه آتش می گیرد؟

سینا‌پرس: این ویدئو که توسط انجمن شیمی ایالات متحده منتشر شده حرکت آهسته روشن و خاموش شدن یک چوب کبریت و واکنش های شیمیایی وابسته به آن را که در یک دهم ثانیه اتفاق می افتد نمایش می دهد .

• پلاسکو-چرا-فرو-ریخت پنج شنبه 30 دی 1395 - 15:07:22

نگاهی به دلایل احتمالی فروریزی ساختمان‌های بلند بر اثر آتش‌سوزی

پلاسکو چرا فرو ریخت

سینا‌پرس: امروز 30دی ماه 1395 ساختمان مشهور پلاسکو در چهارراه استانبول تهران بر اثر آتش‌سوزی فروریخت. شاید بسیاری از خودشان بپرسند که یک ساختمان چطور براثر آتش‌سوزی فرو می‌ریزد؟

• از-پنگوئن-بومی-آفریقا-چه-می-دانید؟ چهارشنبه 29 دی 1395 - 18:12:16

این پنگوئن در آفریقا زندگی می کند

از پنگوئن بومی آفریقا چه می دانید؟

سینا‌پرس: نوعی پنگوئن با نام پنگوئن آفریقائی یا پنگوئن سیاه وجود دارد که بر خلاف سایر پنگوئن ها در قاره جنوبگان زندگی نکرده و بومی مناطقی از جنوب و جنوب غرب قاره آفریقا است. در این گزارش ویدئویی به بررسی این گونه منحصر به فرد جانوری می پردازیم.

• پشه-ها-چگونه-نیش-می-زنند؟ دوشنبه 20 دی 1395 - 20:23:56

چرا پشه بعضی ها را بیشتر نیش می زند

پشه ها چگونه نیش می زنند؟

سینا‌پرس: پشه ها یکی از آشناترین و شناخته شده ترین حشرات مزاحمی هستند که همواره در مناطق زندگی انسان ها حاضر بوده و موجبات ناراحتی و عدم آسایش انسان را فراهم می کنند. نوع ماده این حشره از خون تغذیه کرده و می تواند موجب انتقال بیماری ها شود.

• انسان-کی-انسان-شد؟ یکشنبه 05 دی 1395 - 17:40:51

جهش ژن مسئول گفتن و اندیشیدن دو میلیون سال قدمت دارد

انسان کی انسان شد؟

سینا‌پرس: راجر پنروز زمانی گفته بود؛ پیچیدگی مغز ما از پیچیدگی کهکشان‌ها بیشتر است. چرا ما تنها گونه‌ای هستیم که می‌توانیم رادیو بسازیم و عمق کیهان را با تلسکوپ هابل بسنجیم، یا امواج گرانشی ناشی از برخورد سیاهچاله‌ای دور دست را دریافت کنیم؟

• با-قورت-دادن-آدامس-چه-اتفاقی-در-بدن-می-افتد؟ شنبه 22 آبان 1395 - 22:19:27

بدن انسان قادر به هضم ساختار آدامس نیست

با قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

سینا‌پرس: بسیاری از مردم اعتقاد دارند که در صورت بلعیدن آدامس؛ این ماده چسبناک برای مدت زمان هفت سال در سیستم گوارش انسان باقی می ماند. این موضوع کاملا اشتباه بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد اما طبیعتا قورت دادن آدامس برای بدن مفید نبوده و مضراتی در پی دارد.

• باج-افزار-چیست-و-چقدر-خطرناک-است؟ جمعه 21 آبان 1395 - 08:03:54

به من بگو چرا؟

باج افزار چیست و چقدر خطرناک است؟

سینا‌پرس: باج افزار (ransomware) نوعی بدافزار رایانه ای است که بصورت مخفیانه بر روی رایانه نصب شده و اطلاعات کاربر را به سرقت می برد. بازگرداندن اطلاعات به سرقت رفته تنها در قبال پرداخت باج امکانپذیر است.

• ترمز-ای-بی-اس-چگونه-کار-می-کند؟- چهارشنبه 19 آبان 1395 - 23:35:37

به من بگو چرا؟

ترمز ای بی اس چگونه کار می کند؟

سینا‌پرس: حتما تا امروز بارها با نام ترمز ABS برخورد کرده و در مورد مفید و امن بودن آن مطالبی شنیده اید. این سیستم ترمز که به اشتباه به سیستم ضد قفل نیز شهرت دارد خطر برخورد با موانع را در ترمز های ناگهانی کاهش داده و کنترل راننده را بر خودرو بیشتر می کند.