• الکترون-چیست؟ دوشنبه 02 مرداد 1396 - 08:55:06

    به من بگو چرا

    الکترون چیست؟

    سینا‌پرس: مطالعات انجام شده درباره کوچک ترین واحد ماده یعنی اتم منجر به شناسایی 70 بخش از آن شده است است که البته در بین آن ها الکترون، پروتون و نوترون مهمترین اجزاء آن شناخته می شوند.

  • حیوانات-هم-گروه-خونی-دارند؟ شنبه 31 تیر 1396 - 17:13:13

    به من بگو چرا؟

    حیوانات هم گروه خونی دارند؟

    سینا‌پرس: حیوانات نیز همانند انسان، دارای گروه خونی هستند، اما طبقه‌بندی گروه‌های خونی در این دو دسته باهم تفاوت دارد.

  • تاثیر-چرخش-زمین-بر-پروازها-+-موشن-گرافیک شنبه 31 تیر 1396 - 16:29:10

    علم به زبان ساده

    تاثیر چرخش زمین بر پروازها + موشن گرافیک

    سینا‌پرس: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام پرواز با هواپیما یک فاصله ثابت را طی زمان های مختلفی طی کنید. دلیل این اختلاف زمانی چه می تواند باشد؟

  • درختان-هم-شب‌ها-می‌خوابند؟ جمعه 30 تیر 1396 - 20:00:49

    به من بگو چرا؟

    درختان هم شب‌ها می‌خوابند؟

    سینا‌پرس: آیا درختان پس از یک روز پرکار و ساعت‌ها فتوسنتز، شب‌ها خسته شده و به خواب می روند؟

  • پروتون-چیست-و-از-چه-تشکیل-شده-است؟ پنج شنبه 29 تیر 1396 - 10:08:14

    به من بگو چرا؟

    پروتون چیست و از چه تشکیل شده است؟

    سینا‌پرس: پروتون جزئی از هسته اتم بوده و دارای بار الکتریکی مثبت است. پروتون از دو کوارک بالا و یک کوارک پایین (نوعی ذره بنیادی هر ماده) تشکیل شده است که به همراه نیروی قوی هسته ای در کنار یکدیگر نگه داشته می شوند.

  • نیروی-جاذبه-+-موشن-گرافیک چهارشنبه 28 تیر 1396 - 09:23:03

    علم به زبان ساده

    نیروی جاذبه + موشن گرافیک

    سینا‌پرس: همه شما با نیروی جاذبه تا حدی آشنا هستید ولی آیا می‌دانستید که به دلیل وجود این نیرو شما هر لحظه تمامی اجرام موجود در جهان را به سمت خود جذب می‌کنید؟

  • چرا-مژه-و-ابرو-مانند-موهای-سر-رشد-نمی-کنند؟ سه شنبه 27 تیر 1396 - 19:41:01

    به من بگو چرا؟

    چرا مژه و ابرو مانند موهای سر رشد نمی کنند؟

    سینا‌پرس: اگر قرار بود که مژه و ابروهای انسان با همان سرعت رشد موهای سر رشد کنند، دید انسان با مشکل مواجه می شد.

  • چقدر-گرما-برای-جوشیدن-اقیانوسها-لازم-است؟ شنبه 24 تیر 1396 - 19:00:00

    یک محاسبه نجومی درباره یک احتمال دردناک

    چقدر گرما برای جوشیدن اقیانوسها لازم است؟

    سینا‌پرس: فکر می کنید برای آنکه آب اقیانوسهای سراسر جهان به جوش آید به چه میزان گرمایی نیاز است؟

  • شب-بیداری-کودکان-را-زود-پیر-می-کند پنج شنبه 15 تیر 1396 - 09:36:14

    تاثیر کمبود خواب بر اندازه تلومرهای سلولی

    شب بیداری کودکان را زود پیر می کند

    سینا‌پرس: پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد کمبود خواب در کودکان موجب کاهش اندازه تلومرهای کروموزوم آن ها شده و این موضوع پیری زودرس را در پی خواهد داشت. توصیه می شود در یک شبانه روز کودکان بین 9 تا 11 ساعت خواب داشته باشند.

  • عمر-انسان-چقدر-است؟ چهارشنبه 14 تیر 1396 - 11:01:26

    آیا برای افزایش عمر انسان محدودیتی وجود دارد؟

    عمر انسان چقدر است؟

    سینا‌پرس: در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی بر سر افزایش طول عمر انسان به راه افتاده است. افزایش بهداشت و خدمات پزشکی باعث افزایش طول عمر انسان شده است. اما این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت، و محدودیت‌های ساختاری عمر انسان کجا است؟