• آنتی-بیوتیک-چیست-و-چگونه-عمل-می-کند؟- سه شنبه 11 آبان 1395 - 02:10:35

    به من بگو چرا؟

    آنتی بیوتیک چیست و چگونه عمل می کند؟

    سینا‌پرس: آنتی بیوتیک نام عمومی گروهی از داروهای موثر در فرایند عملکر باکتری ها محسوب می شود که قادر به درمان بسیاری از امراضی است که بر اثر فعالیت باکتریائی پدید آمده اند. کشف این ماده توانست میزان مرگ و میر ناشی از عفونت را به میزان زیادی کم کند.

  • گربه-ها-چه-زمانی-و-چگونه-اهلی-شدند؟ یکشنبه 09 آبان 1395 - 22:05:20

    تلاش پژوهشگران برای مطالعه ژنتیکی گربه ها

    گربه ها چه زمانی و چگونه اهلی شدند؟

    سینا‌پرس: مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد گربه های وحشی برای نخستین بار در دوره نوسنگی و آغاز کشاورزی در خاور میانه اهلی شده و سپس به سایر نقاط جهان منتقل شده اند.

  • سنگ-پا-واقعا-سنگ-است؟ شنبه 08 آبان 1395 - 02:39:48

    به من بگو چرا؟

    سنگ پا واقعا سنگ است؟

    سینا‌پرس: سنگ پا نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه های آتشفشانی شکل می گیرد؛ بافت اسفنجی و زبر این سنگ از خاصیت لایه برداری، جلا دادن و حتی درمانی بالایی برخوردار است.

  • کیسه-هوای-ماشین-چگونه-کار-می-کند؟- جمعه 07 آبان 1395 - 05:19:31

    به من بگو چرا؟

    کیسه هوای ماشین چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: کیسه های هوا را می توانی یکی از فناوری های نسبتا کارآمد دانست که در تمامی خودروهای جدید نصب شده و وجود آن ها در بسیاری از کشورها اجباری است. در این نوشتار به بررسی عملکرد و ساختار این فناوری می پردازیم.

  • فورمول-یک؛-نماد-بهترین-های-فناوری-در-دنیای-خودرو جمعه 07 آبان 1395 - 02:06:49

    گزارش تصویری از خودروهای فورمول یک

    فورمول یک؛ نماد بهترین های فناوری در دنیای خودرو

    سینا‌پرس: تیم های مختلف از سراسر دنیا که هر یک نمایانگر بهترین های فناوری خودروسازی هستند در فرمول یک با یکدیگر به رقابت می پردازند. در این گزارش به معرفی فناوری های بکار رفته در این خودروها می پردازیم.

  • دانه-های-ذرت-چگونه-پف-می-کنند؟ چهارشنبه 05 آبان 1395 - 02:28:29

    به من بگو چرا؟

    دانه های ذرت چگونه پف می کنند؟

    سینا‌پرس: ذرت بو داده یا پاپ کورن از دو واژه pop به معنای باز شدن (شکفتن) و corn به معنای ذرت تشکیل شده است. پاپ کورن، ذرت هایی است که در اثر حرارت دادن پف می کنند.

  • چرا-شکم-قار-و-قور-می-کند؟ سه شنبه 04 آبان 1395 - 05:27:28

    به من بگو چرا؟

    چرا شکم قار و قور می کند؟

    سینا‌پرس: در زمان گرسنگی، سر و صداهای عجیبی از معده به گوش می رسد و به اصطلاح، شکم شروع به قار و قور کردن می کند.

  • موتور-جت-چگونه-کار-می-کند؟ دوشنبه 19 مهر 1395 - 15:10:46

    به من بگو چرا؟

    موتور جت چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: امروزه یکی از اصلی ترین موتورهای استفاده شده در هواپیماهای نظامی و مسافربری، موتورهای جت هستند که به هواپیماها قدرت حرکت با سرعت بسیار زیاد و پرواز در ارتفاع بالا را می دهند. در این قسمت از مجموعه به من بگو چرا با نحوه عملکرد موتورهای جت آشنا می شویم.

  • سامانه-های-موقعیت-یاب-جهانی-چگونه-کار-می-کنند؟- دوشنبه 12 مهر 1395 - 12:00:22

    به من بگو چرا؟

    سامانه های موقعیت یاب جهانی چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: در حال حاضر کشورهای مختلفی در سراسر جهان دارای سامانه های موقعیت یاب جهانی هستند که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در این بخش از گزارش های به من بگو چرا ، به معرفی این سامانه ها و نحوه عملکرد آن ها می پردازیم.

  • فضاپیماها-و-ماهواره-ها-چگونه-به-فضا-پرتاب-می-شوند؟ دوشنبه 22 شهریور 1395 - 15:17:25

    به من بگو چرا؟

    فضاپیماها و ماهواره ها چگونه به فضا پرتاب می شوند؟

    سینا‌پرس: راکت های ماهواره بر یا موتورهای پرتاب فضاپیماها ، موتورهای پر قدرتی هستند که باید برای پرتاب یک فضاپیما به فضای خارج از مدار زمین، نیروی بسیار زیادی را تولید کنند. در حقیقت هر ماموریت فضائی تنها به کمک راکت های ماهواره بر انجام خواهد شد.