• چرا-سنگ-های-عظیم-دریاچه-ریس-تراک-بدون-دلیل-جا-به-جا-می-شوند؟ پنج شنبه 03 تیر 1395 - 13:00:36

    به من بگو چرا؟

    چرا سنگ های عظیم دریاچه ریس تراک بدون دلیل جا به جا می شوند؟

    سینا‌پرس: یکی از اسرار جالب و قابل توجه در پارک ملی دره مرگ در شمال امریکا، حرکت و لغزش سنگ ها به سوی بستر دریاچه ای خشک به نام Racetrack است که باعث شده چندین دهه پژوهشگران و محققان در این رابطه به مطالعه و تحقیق پرداخته تا بتوانند رمز آن را کشف کنند.

  • -همه-چیز-درباره-کیسه-هوا-خودرو- دوشنبه 31 خرداد 1395 - 18:30:00

    به من بگو چرا؟

    همه چیز درباره کیسه هوا خودرو

    سینا‌پرس: یک انفجار کنترل شده و خروج کیسه هوا از فرمان و داشبورد می تواند میزان صدمات وارده به راننده و سرنشینان خودرو را به حداقل برساند.

  • اسکنر-عنبیه-چگونه-کار-می-کند؟ یکشنبه 30 خرداد 1395 - 18:20:12

    به من بگو چرا؟

    اسکنر عنبیه چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: اسکن و رمزگشایی از الگوهای منحصربفرد در عنبیه چشم، یکی از دقیق ترین و سریع ترین روش ها برای شناسایی و تأیید هویت افراد محسوب می شود.

  • جعبه-دنده-خودرو-چگونه-کار-می-کند؟ یکشنبه 30 خرداد 1395 - 11:09:57

    به من بگو چرا؟

    جعبه دنده خودرو چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: یکی از اصلی ترین اجزای هر خودرو، سیستم انتقال نیرو است که مهمترین اجزای آن، مجموعه کلاچ و جعبه دنده یا گیربکس هستند. در این گزارش با نحوه عملکرد جعبه دنده های دستی در خودروها آشنا می شویم.

  • دستگاه-تشخیص-دود-چگونه-کار-می-کند؟ شنبه 29 خرداد 1395 - 09:08:07

    به من بگو چرا؟

    دستگاه تشخیص دود چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: تا کنون سیستم های مختلفی برای شناسائی و اطفای حریق طراحی شده اند که یکی از مهمترین آن ها، دستگاه تشخیص دود است. در این گزارش به بررسی ساختار این سیستم ها می پردازیم.

  • آیا-مارها-هر-بویی-را-حس-می‌کنند؟ جمعه 28 خرداد 1395 - 18:39:36

    ناکامی شکار برای فرار از دست شکارچی:

    آیا مارها هر بویی را حس می‌کنند؟

    سینا‌پرس: بیشتر مارها برعکس قدرت بینایی ضعیف و شنوایی محدود، از حس بویایی بسیار قوی برخوردار هستند که به این خزندگان در شکار طعمه‌ها کمک می کند.

  • توربین-های-بادی-چگونه-کار-می-کنند؟ جمعه 28 خرداد 1395 - 09:00:51

    به من بگو چرا؟

    توربین های بادی چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: توربین های بادی رفته رفته جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید انرژی در سراسر جهان به دست آورده و کشورهای مختلف تلاش می کنند انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق باد تامین کنند. در این گزارش با نحوه عملکرد توربین های بادی آشنا می شویم.

  • عینک-های-طبی-هوشمند-چگونه-کار-می-کنند؟ پنج شنبه 27 خرداد 1395 - 13:00:10

    به من بگو چرا؟

    عینک های طبی هوشمند چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: دانشمندان به تازگی موفق به ساخت نوعی فناوری جدید با عنوان عینک های طبی هوشمند شده اند که می تواند انواع اختلالات بینائی دوربینی و نزدیک بینی را به طور همزمان پوشش دهد. این فناوری بر پایه کریستال مایع و امواج مادون قرمز طراحی شده است.

  • دستگاه-مایکروویو-چگونه-کار-می-کند؟ پنج شنبه 27 خرداد 1395 - 09:00:49

    به من بگو چرا؟

    دستگاه مایکروویو چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: امروزه اجاق های مایکرو ویو در سراسر جهان به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه از سوی مردم پذیرفته شده و با توجه به تغییر سبک زندگی و کاهش وقت آزاد افراد، دارای طرفداران بسیاری است. در این گزارش به بررسی نحوه عملکرد این دستگاه می پردازیم.

  • چرا-سمور-قطبی-در-آب-یخ-نمی-زند؟ چهارشنبه 26 خرداد 1395 - 11:00:12

    به من بگو چرا؟

    چرا سمور قطبی در آب یخ نمی زند؟

    سینا‌پرس: سمور قطبی جز معدود پستاندارانی است که می تواند در شرایط سخت سرما و یخ زدگی آب ها، به راحتی وارد آب های یخ زده شده و بدون احساس سرما، شنا کند. در این گزارش به بررسی چگونگی این موضوع می پردازیم.