• چرا-خانه-اسکیموها-مدور-است؟- جمعه 14 آبان 1395 - 04:29:05

    به من بگو چرا؟

    چرا خانه اسکیموها مدور است؟

    سینا‌پرس: یکی از مناطق بسیار دشوار برای زندگی ، قطب شمال و سرزمین های پوشیده از یخ و برف محسوب می شود. در بسیاری از فیلم ها و کارتون ها با خانه های ویژه ای که با نام ایگلو شناخته می شوند برخورد داشته ایم. در این گزارش به بررسی این سبک خانه های یخی می پردازیم.

  • گربه-ها-چه-زمانی-و-چگونه-اهلی-شدند؟ یکشنبه 09 آبان 1395 - 22:05:20

    تلاش پژوهشگران برای مطالعه ژنتیکی گربه ها

    گربه ها چه زمانی و چگونه اهلی شدند؟

    سینا‌پرس: مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد گربه های وحشی برای نخستین بار در دوره نوسنگی و آغاز کشاورزی در خاور میانه اهلی شده و سپس به سایر نقاط جهان منتقل شده اند.

  • کیسه-هوای-ماشین-چگونه-کار-می-کند؟- جمعه 07 آبان 1395 - 05:19:31

    به من بگو چرا؟

    کیسه هوای ماشین چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: کیسه های هوا را می توانی یکی از فناوری های نسبتا کارآمد دانست که در تمامی خودروهای جدید نصب شده و وجود آن ها در بسیاری از کشورها اجباری است. در این نوشتار به بررسی عملکرد و ساختار این فناوری می پردازیم.

  • فورمول-یک؛-نماد-بهترین-های-فناوری-در-دنیای-خودرو جمعه 07 آبان 1395 - 02:06:49

    گزارش تصویری از خودروهای فورمول یک

    فورمول یک؛ نماد بهترین های فناوری در دنیای خودرو

    سینا‌پرس: تیم های مختلف از سراسر دنیا که هر یک نمایانگر بهترین های فناوری خودروسازی هستند در فرمول یک با یکدیگر به رقابت می پردازند. در این گزارش به معرفی فناوری های بکار رفته در این خودروها می پردازیم.

  • دانه-های-ذرت-چگونه-پف-می-کنند؟ چهارشنبه 05 آبان 1395 - 02:28:29

    به من بگو چرا؟

    دانه های ذرت چگونه پف می کنند؟

    سینا‌پرس: ذرت بو داده یا پاپ کورن از دو واژه pop به معنای باز شدن (شکفتن) و corn به معنای ذرت تشکیل شده است. پاپ کورن، ذرت هایی است که در اثر حرارت دادن پف می کنند.

  • چرا-شکم-قار-و-قور-می-کند؟ سه شنبه 04 آبان 1395 - 05:27:28

    به من بگو چرا؟

    چرا شکم قار و قور می کند؟

    سینا‌پرس: در زمان گرسنگی، سر و صداهای عجیبی از معده به گوش می رسد و به اصطلاح، شکم شروع به قار و قور کردن می کند.

  • موتور-جت-چگونه-کار-می-کند؟ دوشنبه 19 مهر 1395 - 15:10:46

    به من بگو چرا؟

    موتور جت چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: امروزه یکی از اصلی ترین موتورهای استفاده شده در هواپیماهای نظامی و مسافربری، موتورهای جت هستند که به هواپیماها قدرت حرکت با سرعت بسیار زیاد و پرواز در ارتفاع بالا را می دهند. در این قسمت از مجموعه به من بگو چرا با نحوه عملکرد موتورهای جت آشنا می شویم.

  • فضاپیماها-و-ماهواره-ها-چگونه-به-فضا-پرتاب-می-شوند؟ دوشنبه 22 شهریور 1395 - 15:17:25

    به من بگو چرا؟

    فضاپیماها و ماهواره ها چگونه به فضا پرتاب می شوند؟

    سینا‌پرس: راکت های ماهواره بر یا موتورهای پرتاب فضاپیماها ، موتورهای پر قدرتی هستند که باید برای پرتاب یک فضاپیما به فضای خارج از مدار زمین، نیروی بسیار زیادی را تولید کنند. در حقیقت هر ماموریت فضائی تنها به کمک راکت های ماهواره بر انجام خواهد شد.

  • پرندگان-چگونه-از-رعد-و-برق-می-گریزند؟ یکشنبه 14 شهریور 1395 - 01:59:56

    به بهانه مرگ شمار زیادی از پرندگان در شمال کشور

    پرندگان چگونه از رعد و برق می گریزند؟

    سینا‌پرس: شمال کشور در روزهای اخیر شاهد وقوع رعد و برقهای شدیدی بود که در برخی شهرها همچون بابل با مرگ شمار زیادی از پرندگان همراه شد. اما آیا اصولا رعد و برق تهدیدی برای پرندگان محسوب می شود؟

  • اشعه-ایکس-چیست؟- چهارشنبه 10 شهریور 1395 - 17:43:04

    به من بگو چرا؟

    اشعه ایکس چیست؟

    سینا‌پرس: اشعه ایکس که دلیل نامگذاری آن ناشناخته بودن پرتوهای آن برای دانشمندان در زمان کشف بوده، امروزه یکی از پرکاربردترین فناوری های مورد استفاده در علوم و صنایع است. در این گزارش به بررسی چگونگی عملکرد این اشعه می پردازیم.