• -قطار-مغناطیسی-معلق-چگونه-حرکت-می-کند؟ دوشنبه 04 بهمن 1395 - 09:03:22

به من بگو چرا؟

قطار مغناطیسی معلق چگونه حرکت می کند؟

سینا‌پرس: قطارهای مگلو با استفاده از نیروی مغناطیسی و قانون دافعه قطب های همسان الکتریکی در هوا شناور و رو به جلو رانده شده و با سرعت بسیار زیادی که تا 580 کیلومتر در ساعت نیز به ثبت رسیده، حرکت می کنند.

• کبریت-چگونه-آتش-می-گیرد؟ شنبه 02 بهمن 1395 - 20:01:31

گزارش ویدیویی از سوخت گوگرد در کبریت

کبریت چگونه آتش می گیرد؟

سینا‌پرس: این ویدئو که توسط انجمن شیمی ایالات متحده منتشر شده حرکت آهسته روشن و خاموش شدن یک چوب کبریت و واکنش های شیمیایی وابسته به آن را که در یک دهم ثانیه اتفاق می افتد نمایش می دهد .

• پلاسکو-چرا-فرو-ریخت پنج شنبه 30 دی 1395 - 15:07:22

نگاهی به دلایل احتمالی فروریزی ساختمان‌های بلند بر اثر آتش‌سوزی

پلاسکو چرا فرو ریخت

سینا‌پرس: امروز 30دی ماه 1395 ساختمان مشهور پلاسکو در چهارراه استانبول تهران بر اثر آتش‌سوزی فروریخت. شاید بسیاری از خودشان بپرسند که یک ساختمان چطور براثر آتش‌سوزی فرو می‌ریزد؟

• از-پنگوئن-بومی-آفریقا-چه-می-دانید؟ چهارشنبه 29 دی 1395 - 18:12:16

این پنگوئن در آفریقا زندگی می کند

از پنگوئن بومی آفریقا چه می دانید؟

سینا‌پرس: نوعی پنگوئن با نام پنگوئن آفریقائی یا پنگوئن سیاه وجود دارد که بر خلاف سایر پنگوئن ها در قاره جنوبگان زندگی نکرده و بومی مناطقی از جنوب و جنوب غرب قاره آفریقا است. در این گزارش ویدئویی به بررسی این گونه منحصر به فرد جانوری می پردازیم.

• پشه-ها-چگونه-نیش-می-زنند؟ دوشنبه 20 دی 1395 - 20:23:56

چرا پشه بعضی ها را بیشتر نیش می زند

پشه ها چگونه نیش می زنند؟

سینا‌پرس: پشه ها یکی از آشناترین و شناخته شده ترین حشرات مزاحمی هستند که همواره در مناطق زندگی انسان ها حاضر بوده و موجبات ناراحتی و عدم آسایش انسان را فراهم می کنند. نوع ماده این حشره از خون تغذیه کرده و می تواند موجب انتقال بیماری ها شود.

• انسان-کی-انسان-شد؟ یکشنبه 05 دی 1395 - 17:40:51

جهش ژن مسئول گفتن و اندیشیدن دو میلیون سال قدمت دارد

انسان کی انسان شد؟

سینا‌پرس: راجر پنروز زمانی گفته بود؛ پیچیدگی مغز ما از پیچیدگی کهکشان‌ها بیشتر است. چرا ما تنها گونه‌ای هستیم که می‌توانیم رادیو بسازیم و عمق کیهان را با تلسکوپ هابل بسنجیم، یا امواج گرانشی ناشی از برخورد سیاهچاله‌ای دور دست را دریافت کنیم؟

• با-قورت-دادن-آدامس-چه-اتفاقی-در-بدن-می-افتد؟ شنبه 22 آبان 1395 - 22:19:27

بدن انسان قادر به هضم ساختار آدامس نیست

با قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

سینا‌پرس: بسیاری از مردم اعتقاد دارند که در صورت بلعیدن آدامس؛ این ماده چسبناک برای مدت زمان هفت سال در سیستم گوارش انسان باقی می ماند. این موضوع کاملا اشتباه بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد اما طبیعتا قورت دادن آدامس برای بدن مفید نبوده و مضراتی در پی دارد.

• باج-افزار-چیست-و-چقدر-خطرناک-است؟ جمعه 21 آبان 1395 - 08:03:54

به من بگو چرا؟

باج افزار چیست و چقدر خطرناک است؟

سینا‌پرس: باج افزار (ransomware) نوعی بدافزار رایانه ای است که بصورت مخفیانه بر روی رایانه نصب شده و اطلاعات کاربر را به سرقت می برد. بازگرداندن اطلاعات به سرقت رفته تنها در قبال پرداخت باج امکانپذیر است.

• ترمز-ای-بی-اس-چگونه-کار-می-کند؟- چهارشنبه 19 آبان 1395 - 23:35:37

به من بگو چرا؟

ترمز ای بی اس چگونه کار می کند؟

سینا‌پرس: حتما تا امروز بارها با نام ترمز ABS برخورد کرده و در مورد مفید و امن بودن آن مطالبی شنیده اید. این سیستم ترمز که به اشتباه به سیستم ضد قفل نیز شهرت دارد خطر برخورد با موانع را در ترمز های ناگهانی کاهش داده و کنترل راننده را بر خودرو بیشتر می کند.

• در-خودروی-بدون-راننده-امنیت-عابر-مهم-تر-است-یا-سرنشین؟ چهارشنبه 19 آبان 1395 - 00:21:31

سرگیجه علمی در دوراهی عجیب پیش روی خودروهای بدون راننده:

در خودروی بدون راننده امنیت عابر مهم تر است یا سرنشین؟

سینا‌پرس: دانشمندان بر روی مفهوم جدیدی در خودروهای بدون راننده تمرکز کرده اند که بسیار چالش برانگیزتر از طراحی سیستم کنترل خودرو است زیرا خودرو باید در شرایطی که تصادف اجتناب ناپذیر است، بین سلامت راننده و سلامت عابران، یکی را انتخاب کند.