مجامع بین المللی نسبت به برآورد خسارات محیط زیستی سانچی اقدام کنند

به گزارش سیناپرسف کشتی نفتکش سانچی 16 دی ماه در پی برخورد با یک کشتی فله بر چینی دچار حادثه شد و بعد از 9 روز تلاش برای خاموش کردن آتش و نجات جان سرنشینان، 24 دی ماه غرق شد.

کشتی فله بر 'کریستال' با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان 'جه جیانگ' چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان 'وانگ دونگ' در جنوب چین می رفت و در بین راه به 'سانچی' با مالکیت شرکت برایت' پاناما برخورد کرد.
این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و سرنشینان آن شامل 30ایرانی و دو بنگلادشی جان باختند.
پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ما الان مسوولیتی برای آلودگی نفتی به دلیل رها شدن مواد محترقه و نفتی در آب های اقیانوس آرام نداریم چون مقصر این سانحه ما نبودیم بنابراین مقصر باید اقدام کند.
فرشچی ادامه داد: قطعا مجامع بین المللی که می توانند نسبت به برآورد خسارات محیط زیستی این سانحه اقدام کنند، وارد عمل خواهند شد و خسارات را از مقصر اصلی دریافت خواهند کرد.
وی با ابراز تاسف و همدردی با خانواده های جان باختگان این سانحه گفت: در اصل ما الان مدعی خسارت هستیم چون متاسفانه نیروی انسانی خود را که جوانانی متخصص بودند، از دست داده ایم که جبران پذیر نیست؛ همچنین حجم زیادی مواد نفتی از بین رفت و یک کشتی هم نابود شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به هر حال در مورد آلودگی ایجاد شده مقصر نیستیم، باید میزان خسارت تعیین و غرامت از مقصر گرفته شود.
وی درباره حجم مواد نفتی کشتی سانچی گفت: آن طور که از قراین بر می آید کل بار کشتی سانچی حدود 13 هزار تن حاوی مواد نفتی و محترقه بود همچنین حدود چهار هزار تن سوخت کشتی بود که تمام این ها وارد آب شدند که در محاسبات به حساب می آیند.
فرشچی افزود: البته سوختن هم آلودگی به وجود می آورد، در واقع دوده ای که از سوختن مواد نفتی و محترقه ایجاد می شود چون از اجزای نفتی تشکیل شده است، آلودگی به همراه دارد و به دریا بر می گردد که تمام اینها در قالب خسارت قابل بررسی است.
وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه برنامه ای ندارد اما ممکن است سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی نفتکش ایران به صورت مشترک برنامه ای داشته باشند که در آن صورت اگر از ما هم بخواهند، حتما همکاری خواهیم کرد.
فرشچی گفت: اما فکر می کنم این برآورد خسارت از طرف مجموعه ای بین المللی با همکاری و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود که البته اکنون از داشتن یا نداشتن برنامه ای برای برآورد خسارت و ارزیابی زیست محیطی اطلاعی ندارم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا