• بررسی-تغییرات-آب-و-هوائی-بر-پایه-مطالعه-خزه-ها- پنج شنبه 02 بهمن 1393 - 11:12:19

بررسی تغییرات آب و هوائی بر پایه مطالعه خزه ها

سینا‌پرس: پژوهشگران مرکز بین المللی مطالعه خزه ها در کشور شیلی در حال بررسی و پژوهش بر روی ساختار و ویژگی های خزه ها جهت مطالعه تغییرات آب و هوائی و تاثیرات ناشی از آن هستند . به باور این پژوهشگران ، مطالعه بر روی این نوع خاص از گیاهان با وجود دشواری های خاص خود ، می تواند به شناخت بهتر پدیده تغییرات آب و هوائی و اتخاذ راهکاری مناسب برای مبارزه با آن کمک کند .

• مطالعه-ژنوم-باکتری-ها-جهت-کشف-منشا-اولیه-آن-ها پنج شنبه 02 بهمن 1393 - 09:43:01

مطالعه ژنوم باکتری ها جهت کشف منشا اولیه آن ها

سینا‌پرس: پژوهشگران متخصص ژنتیک در کشور فرانسه با بررسی ژنوم باکتری های باستانی در صدد یافتن منشا اولیه آن ها و دلیل گسترش و پخش شدن این عوامل بیماری زا در سطح جهان هستند . برای نمونه این پژوهشگران دریافتند باکتری عامل ایجاد کننده بیماری سل برای نخستین بار در دوران آغاز کشاورزی و کشت برنج در چین مشاهده شده و سپس از طرق مختلف مانند مهاجرت ، بازرگانی و ... به سایر نقاط جهان منقل شده است .

• کشف-ژن-افزایش-دهنده-عمر چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 22:28:32

کشف ژن افزایش دهنده عمر

سینا‌پرس: پژوهشگران سوئیسی موفق به کشف ژن افزایش دهنده عمر در یک مگس شدند . آن ها در مطالعات خود دریافتند که این ژن ، سلول هایی که از سلامت کمتری برخوردار هستند را هدف قرار می دهد و با فعال شدن در اینگونه سلول ها به حذف آنها می پردازد تا از این طریق از اندام هایی مانند مغز و دستگاه گوارش حفاظت کند . با این روش سلامت بافت حفظ شده و باعث می شود تا روند پیری کندتر و عمر طولانی تر شود .

• گزارش-استخراج-دی-ان-ای-کانگروی-45-هزار-ساله چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 13:56:04

گزارش استخراج دی ان ای کانگروی 45 هزار ساله

سینا‌پرس: پژوهشگران دانشگاه ادلاید در کشور استرالیا موفق به ترسیم توالی کد های دی ان ای موجود در دو نمونه از اسکلت های باستانی اجداد کانگروهای امروزی که 45 هزار سال پیش زندگی می کردند شدند که این اطلاعات برای کشف ارتباط ژنتیکی بین موجودات امروزی این سرزمین و حیوانات منقرض شده این منطقه در روزگار باستان ، بسیار مفید است .

• تاثیر-نمک-بر-ابتلا-به-سرطان-معده سه شنبه 30 دی 1393 - 18:40:10

تاثیر نمک بر ابتلا به سرطان معده

سینا‌پرس: پژوهشگران دریافتند که مصرف بالای نمک به رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک خواهد کرد و با رشد این باکتری در معده ، سلول های بسیاری از این بخش به عفونت دچار می شوند و افزایش این عفونت به ایجاد سلول های سرطانی کمک خواهد کرد و در نهایت فرد به بیماری سرطان معده مبتلا می شود .

• تاثیر-منفی-میوه-ها-بر-سلامت-دندان سه شنبه 30 دی 1393 - 18:31:34

تاثیر منفی میوه ها بر سلامت دندان

سینا‌پرس: به تازگی پژوهش هایی در کشور انگلستان انجام شده است که نشان می دهد خوردن میوه های شیرین در میان وعده ها ، به افزایش پوسیدگی دندان ها منجر خواهد شد. در حقیقت قند اینگونه میوه ها باعث پوسیدگی ، ساخت پلاک و فرسایش مینای دندان می شود . بهترین حالت برای حفظ دهان و دندان ، مسواک زدن در سه نوبت و استفاده از نخ دندان است .

• ابداع-چسب-دی-ان-ای-برای-ترمیم-سریع-بافت-های-بدن سه شنبه 30 دی 1393 - 18:18:53

ابداع چسب دی ان ای برای ترمیم سریع بافت های بدن

سینا‌پرس: پژوهشگران امریکایی توانستند مواد ریزی را با دی ان ای همراه سازند که حالت چسبندگی داشته و شبیه ژلاتین از چاپگر سه بعدی خارج شود . آنها معتقد هستند این چسب جدید می تواند برای رشد بافت ها و اندام ها در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرند .

• ساخت-کود-آلی-جایگزین-کودهای-شیمیائی-توسط-پژوهشگر-ایرانی سه شنبه 30 دی 1393 - 13:18:15

ساخت کود آلی جایگزین کودهای شیمیائی توسط پژوهشگر ایرانی

سینا‌پرس: دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و پژوهشگر دانشگاه پونا در کشور هندوستان ، موفق به ساخت و ارائه نوع جدیدی از کودهای آلی شد که قابلیت جایگزینی با کودهای شیمیمائی مورد مصرف در کشاورزی را داشته و بر خلاف این نوع کودها ، هیچ گونه ضرر و تاثیر جانبی روی محصولات و محیط زیست ندارد .

• استفاده-از-ترکیب-موجود-در-کلم-بروکلی-برای-درمان-سرطان-پروستات سه شنبه 30 دی 1393 - 11:51:05

استفاده از ترکیب موجود در کلم بروکلی برای درمان سرطان پروستات

سینا‌پرس: کلم بروکلی اغلب به عنوان یک ماده غذایی که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند شناخته شده است، اما تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که ترکیب موجود در بروکلی و دیگر کلم‌ها حتی به درمان سرطان نیز کمک می‌ کند.

• گام-محققان-دانشگاهی-در-درمان-عفونت‌های-باکتریایی-با-نانوذرات-جامد دوشنبه 29 دی 1393 - 14:23:03

گام محققان دانشگاهی در درمان عفونت‌های باکتریایی با نانوذرات جامد

سینا‌پرس: محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طرحی تحقیقاتی اقدام به استفاده از فناوری نانو در درمان عفونت‌های باکتریایی کردند؛ در این کار یک سیستم نانودارورسانی طراحی شده که در مقابل عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها عملکرد موفقی داشته است.