• کشف-آثار-دوره-برنز-در-لهستان شنبه 09 اسفند 1393 - 19:25:26

کشف آثار دوره برنز در لهستان

سینا‌پرس: با استفاده از تکنولوژی لیدار Lidar یک تپه تدفین دوره برنز در جنگلی در جنوب شرقی لهستان کشف شده است . علاوه بر این ، پنج تدفین و بخشی از خط آتش جنگ جهانی اول در این منطقه شناسایی شده است .

• نقشه-برداری-از-آثار-باستانی-با-کمک-تکنولوژی-لیدار- شنبه 09 اسفند 1393 - 08:08:41

نقشه برداری از آثار باستانی با کمک تکنولوژی لیدار

سینا‌پرس: پژوهشگران در مطالعات و بررسی بنای تاریخی سنت جان در شهر فلورانس از جدیدترین تکنولوژی های مطالعه و بررسی آثار تاریخی استفاده کردند . این تکنولوژی ها عبارتند از تصویر برداری میلیمتری لیدار و اسکن خاک سایت های باستانی پیش از عملیات کاووش .

• نشانه-های-حضور-انسان-اولیه-در-منطقه-عربستان جمعه 08 اسفند 1393 - 23:07:37

نشانه های حضور انسان اولیه در منطقه عربستان

سینا‌پرس: تحقیقات جدید روی تکامل ابزار سنگی ها ، وجود انسان های اولیه را در منطقه عربستان سعودی ثابت می کند .

• مطالعه-جسد-فرعونی-که-در-جنگ-کشته-شد جمعه 08 اسفند 1393 - 20:03:53

مطالعه جسد فرعونی که در جنگ کشته شد

سینا‌پرس: آزمایش ها و بررسی های انجام شده روی اسکلت یکی از فراعنه مصر که در حفاری های سال گذشته کشف شده بود ، نشان می دهد که این فرعون در حالی که در حدود 35 تا 49 ساله بوده ، در جنگ کشته شده است .

• گزارش-تصویری-و-تحلیل-فنی-از-کاروانسرای-طاق-سنگی جمعه 08 اسفند 1393 - 16:24:56

گزارش تصویری و تحلیل فنی از کاروانسرای طاق سنگی

سینا‌پرس: كاروانسرای طاق سنگی در جاده اردل ، پل اول ، ابتدای تنگ دركش ورکش در شهرستان فارسان واقع در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است . مجموعه در مسیر جاده ایل راه و زیارت قرار گرفته و كاربری كاروانسرا و نگهبانی داشته است .

• کشف-کتیبه-رومی-2-هزار-ساله-در-انگلستان جمعه 08 اسفند 1393 - 13:18:35

کشف کتیبه رومی 2 هزار ساله در انگلستان

سینا‌پرس: عملیات ساختمانی در یک پارکینگ در شهر CIRENCESTER انگلستان منجر به کشف یک کتیبه باستانی 2 هزار ساله متعلق به روم باستان شد که بر اساس اظهارات کارشناسان ، احتمالا به همسر انگلیسی یکی از نجیب زادگان رومی تعلق دارد .

• برنامه‎ریزی-برای-ایجاد-کانون‎های-دانشی جمعه 08 اسفند 1393 - 10:01:19

رییس پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی خبر داد

برنامه‎ریزی برای ایجاد کانون‎های دانشی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی کشور، آینده‎پژوهشی را مطالعه منظم آینده برشمرد.

• کشف-شگفت-انگیز-سکه-های-تاریخی-اسلامی-در-نروژ جمعه 08 اسفند 1393 - 07:26:30

کشف شگفت انگیز سکه های تاریخی اسلامی در نروژ

سینا‌پرس: در پی مطالعات و کاووش های باستان شناسی در مرکز نروژ ، بقایای یک فرد وایکینگ که به همراه شمشیر و سپر خود دفن شده بود ، کشف شد که به همراه وی تعدادی سکه های اسلامی نیز به دست آمده که نشان دهنده ارتباطات وایکینگ ها با مسلمانان است .

• کشف-اسکلت-انسان-باستانی-در-بولیوی پنج شنبه 07 اسفند 1393 - 20:31:36

کشف اسکلت انسان باستانی در بولیوی

سینا‌پرس: باستان شناسان در حفاری های خود در مجموعه تدفین سایت باستانی Khonkho Wankane واقع در بولیوی بخش هایی از اسکلت بدن انسان شکسته شده، سنگ و خشت ساختمانی مملو از هزار دندان و استخوان کوچک و غیره کشف کردند .

• بررسی-انتقال-طاعون-از-مسیر-راه-ابریشم پنج شنبه 07 اسفند 1393 - 20:26:24

بررسی انتقال طاعون از مسیر راه ابریشم

سینا‌پرس: محققان دانشگاه اسلو نروژ دریافتند که باکتری بیماری طاعون از طریق موش های صحرایی سیاه و کک ها از آسیا وارد قاره اروپا شده است .