• ساخت-مدارهای-زیستی-با-دستگاه‌های-جدید جمعه 07 آذر 1393 - 04:42:18

ساخت مدارهای زیستی با دستگاه‌های جدید

سینا‌پرس: محققان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در زمینه طراحی و ساخت مدارات بیولوژیکی داشته‌اند که این مدارها شبیه مدارهای الکتریکی می‌توانند تعدادی از ورودی‌های مختلف را دریافت کنند و نوع خاصی از خروجی‌ها را تحویل دهند. اما قطعات مجزای چنین مدارات بیولوژیکی، می‌توانند پاسخ‌های دقیق و قابل پیش‌بینی داشته باشند. البته خروجی این اجزا قابلیت پیش‌بینی کمتری نسبت به اجزای ترکیب شده با هم دارند.

• بهره‌وری-بیشتر-کشاورزی-در-زمین-از-طریق-فضا چهارشنبه 05 آذر 1393 - 01:08:00

کاربرد فناوری فضایی در کشاورزی

بهره‌وری بیشتر کشاورزی در زمین از طریق فضا

سینا‌پرس: چه زمانی برای آبیاری مناسب است؟ چه میزان کود در هر هکتار لازم است؟ آیا شرایط جوی بدی در راه است که می‌تواند به محصولات ضرر بزند؟ این پرسش‌ها و هزاران پرسش مشابه همواره برای کشاورزانی که دغدغه افزایش محصول و بهبود عملکرد مزرعه خود را دارند، مطرح است و پاسخ‌دهی به آنها مستلزم انجام تحقیقات علمی و اصولی است.

• ساخت-موادی-به-ضخامت-یک-اتم سه شنبه 04 آذر 1393 - 02:17:32

مواد الکترونیکی نازک با مهندسی شکاف انرژی

ساخت موادی به ضخامت یک اتم

سینا‌پرس: پژوهشگران به تازگی موفق شدند با در نظر گرفتن شکاف انرژی در مهندسی ساختارهای اتمی تک لایه، مواد الکترونیکی مصنوعی به ضخامت یک لایه اتمی بسازند.

• تحول-در-ساخت-مواد-سبک-وزن-بدنه-اتومبیل-و-هواپیما یکشنبه 02 آذر 1393 - 13:01:10

تحول در ساخت مواد سبک وزن بدنه اتومبیل و هواپیما

سینا‌پرس: امروزه تولیدکنندگان خودروها و هواپیماها سعی دارند که از مواد سبک‌تر و محکم‌تر در ساخت بدنه‌ تولیدات خود استفاده کنند. بسیاری از موادی که در بدنه‌ خودروها و هواپیماها استفاده می‌شود خاصیت چسبندگی ندارد و با کوچکترین ضربه‌ای شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و گرایش جهانی به این سمت است که از مواد سبک‌تر در صنعت اتومبیل‌سازی استفاده کنند و آنرا گسترش دهند.

• میکرو-و-نانو-شناگرها-برای-حرکت-در-مایعات-بدن سه شنبه 20 آبان 1393 - 00:10:58

میکرو و نانو شناگرها برای حرکت در مایعات بدن

سینا‌پرس: گروهی از پژوهشگران موسسه پلانک در اشتوتگارت موفق به ساختن نوعی وسیله بسیار ریز شدند که با انجام حرکتی منحصر به فرد می تواند در مایعات مختلف موجود در بدن حرکت کند.

• شانس-موفقیت-روزتا-را-تا-95-درصد-می-دانم- سه شنبه 20 آبان 1393 - 23:59:52

مغز هوشمند پروژه "روزتا" در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس

شانس موفقیت "روزتا" را تا 95 درصد می دانم

سینا‌پرس: چهارشنبه شب لحظه ای تاریخی در برنامه اکتشافات فضایی جهان به شمار می آید.

• گوگل-ژنوم-مردم-جهان-را-ذخیره-می-کند سه شنبه 20 آبان 1393 - 23:37:51

گوگل ژنوم مردم جهان را ذخیره می کند

سینا‌پرس: گوگل این امکان را فراهم آورده که افراد تنها با پرداخت 25 دلار در سال نسخه ای از ژنوم خود را در فضای ابری (cloud) ذخیره کنند.

• آغاز-رسمی-مریخ-گشایی-ناسا شنبه 17 آبان 1393 - 05:01:12

آغاز رسمی مریخ گشایی ناسا

سینا‌پرس: درحالی که هنوز بوی انفجار فضاپیمای حامل تجهیزات ناسا در جزیره والوپ ویرجینیا به مشام می رسد و خرده قطعات فضاپیمای خصوصی ویرجین گلکتیک در صحرای موهاوی به طور کامل جمع آوری نشده است.

• رکورد-سرعت-خودروهای-برقی-شکسته-شد چهارشنبه 14 آبان 1393 - 12:29:24

رکورد سرعت خودروهای برقی شکسته شد

سینا‌پرس: همزمان با پیشرفت فناوریهای متنوع عرصه خودروسازی، رکورد شکنی در این صنعت خیلی زود اتفاق می افتد. به تازگی گروهی از دانشجویان در اروپا خبر از شکستن رکورد سرعت خودروهای برقی داده اند.

• دانشمندان-به-صدای-سیستم-جهانی-حمل-و-نقل-گوش-می-کنند چهارشنبه 14 آبان 1393 - 12:18:18

دانشمندان به صدای سیستم جهانی حمل و نقل گوش می کنند

سینا‌پرس: گروهی از دانشمندان این روزها کار جالبی انجام می دهند. آنها با استفاده از تجهیزاتی ویژه به سر و صدای ناشی از شبکه حمل و نقل سراسر جهان گوش می دهند. به عقیده آنها از این طریق تحولی شگرف در تسهیل زندگی روزمره ایجاد خواهد شد.