• کشف-ابرهای-یخی-در-فاصله-۷-سال-نوری-از-زمین چهارشنبه 05 شهریور 1393 - 01:56:43

کشف ابرهای یخی در فاصله ۷ سال نوری از زمین

سینا‌پرس: فضانوردان نشانه های وجود ابرهای یخی روی جسمی با فاصله ۷.۳ سال نوری از زمین را مشاهده کردند- فاصله ای کمتر از فاصله آلفا سنتوری، نزدیکترین ستاره به خورشید.

• کاهش-مساحت-صفحات-فضایی-خورشیدی-با-اریگامی سه شنبه 04 شهریور 1393 - 00:59:59

کاهش مساحت صفحات فضایی خورشیدی با اریگامی

سینا‌پرس: صفحات خورشیدی برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق در ماموریت های فضایی استفاده می شود. با این حال، یکی از اصلی ترین مشکلات پیش روی ارسال این صفحات به فضا، جا گیر بودن آنها است.

• ابهام-در-سرنوشت-تنها-موزه-فضایی-ایران دوشنبه 03 شهریور 1393 - 16:30:02

نمایشگاه یادمان‌های فضایی «سیروس برزو» در آستانه فروش

ابهام در سرنوشت تنها موزه فضایی ایران

سینا‌پرس: سیناپرس: چندی پیش، خبری در رسانه‌های مجازی و در محافل خبرنگاران علمی ایران منتشر شد که «سیروس برزو» روزنامه‌نگار علمی باسابقه ایران که سال‌ها در زمینه ترویج علم، به ویژه علم نجوم و فناوری فضایی فعالیت کرده است، تصمیم گرفته مجموعه یادمان‌های فضایی خود را بفروشد.

• نشانه-های-حیات-در-شهاب-سنگ-مریخی شنبه 01 شهریور 1393 - 11:36:56

نشانه های حیات در شهاب سنگ مریخی

سینا‌پرس: مشاهده یک حفره کوچک پر شده از گِل در یک شهاب سنگ جدا شده از سطح مریخ، گمانه ها در مورد احتمال وجود حیات در گذشته بر روی این سیاره را تقویت می کند.

• ساخت-ربات-های-فضایی-با-الگوبرداری-از-مورچه-ها جمعه 31 مرداد 1393 - 17:13:12

ساخت ربات های فضایی با الگوبرداری از مورچه ها

سینا‌پرس: در حال حاضر، آب، اکسیژن و نیز سوخت مورد نیاز فضانوردان از زمین به ایستگاه فضایی برده می شود. با این حال این شیوه برای تامین آب مورد نیاز برای سکونت طولانی مدت احتمالی بر روی ماه یا مریخ به هیچ وجه کارآمد نیست. شاید بهترین راه برای این کار، تامین این منابع بر روی خود این محیط های فضایی باشد.

• ستارگان،-منشاء-فلورین-خمیردندان-هستند جمعه 31 مرداد 1393 - 11:45:42

ستارگان، منشاء فلورین خمیردندان هستند

سینا‌پرس: مطالعه ای جدید نشان می دهد ماده «فلورین» که در خمیردندان ها و برخی محصولات دیگر یافت می شود، میلیاردها سال پیش از ستارگانی که اکنون دیگر از میان رفته اند حاصل شده است.

• گرد-و-غبار-حلقه-زحل،-۴.۴-میلیارد-سال-عمر-دارد پنج شنبه 30 مرداد 1393 - 13:54:24

گرد و غبار حلقه زحل، ۴.۴ میلیارد سال عمر دارد

سینا‌پرس: یافته های اخیر نشان می دهد حلقه شگفت انگیز سیاره زحل احتمالا ۴.۴میلیارد سال قبل، زمانی که خود این سیاره شکل گرفته ، بوجود آمده است. این یافته ها می تواند بحث طولانی در مورد اینکه حلقه های سیارات قدیمی هستند یا بعدها تشکیل شده اند، را خاتمه دهد.

• بررسی-تاریخ-آسمان-پیش-از-تولد-منظومه-شمسی یکشنبه 26 مرداد 1393 - 02:33:16

بررسی تاریخ آسمان پیش از تولد منظومه شمسی

سینا‌پرس: ستارگان مانند خورشید با متراکم شدن ابرهای مولکولی متشکل از غبار و گاز تشکیل می شوند. این ابرها به تدریج تبدیل به ستارگان جوان می شوند که با دیسک هایی احاطه شده اند. این دیسک ها معمولا از سیاراتی منشا گرفته اند که ستاره ها از آن پدید آمده اند.

• مهم-ترین-اولویت-های-پژوهشی-کشور-در-زمینه-هوافضا شنبه 25 مرداد 1393 - 00:42:43

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی پاسخ می دهد:

مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه هوافضا

سینا‌پرس: رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با بیان اینکه رشته تحصیلی مهندسی هوافضا دارای چند شاخه اصلی است، شاخه هوایی و هوانوردی، علوم نوین هوایی و هوانوردی، استفاده از مواد نانوساختار در پرنده ها، حوزه فضایی و نیز کاربرد دیگر رشته های مهندسی در طراحی و ساخت هواپیما و فضاپیما را از جمله این شاخه ها دانست.

• ثبت-توده-عظیم-ابر-در-حال-گسترش-بر-روی-دریای-هیدروکربن-تایتان-توسط-کاسینی چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 02:40:46

ثبت توده عظیم ابر در حال گسترش بر روی دریای هیدروکربن تایتان توسط کاسینی

سینا‌پرس: کاوشگر فضایی کاسینی به تازگی تصاویری از گسترش چند توده ابر بر فراز قسمت شمالی دریای هیدروکربن قمر زحل( تایتان) را ثبت کرده است.