• -همکاری-روسیه-و-امریکا-در-زمینه-ماهواره-های-مخابراتی یکشنبه 05 بهمن 1393 - 14:07:09

همکاری روسیه و امریکا در زمینه ماهواره های مخابراتی

سینا‌پرس: کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده امریکا در نظر دارد با همکاری روسیه به اجرای طرحی بپردازد که توسط آن سیستم های اضطراری امریکا با کمک ناوبری دقیق گلوناس (GLONASS) و سیستم زمان بندی ماهواره ای روسیه با یک تماس تلفنی به شماره 911 از طریق تلفن های همراه ، به شناسائی مکان و یا مسیر فرد مخاطب بپردازند . برخی از مقامات امریکایی عضو کنگره این کشور به جهت به خطر افتادن امنیت ملی از تصویب چنین طرحی احساس نگرانی کرده اند .

• کسب-رتبه-یازدهم-تولید-مقالات-هوافضا-در-جهان-توسط-محققان-ایرانی یکشنبه 05 بهمن 1393 - 10:24:14

بررسی شاخص های هوافضا در ایران طی سال های 1996 تا 2013 نشان می دهد:

کسب رتبه یازدهم تولید مقالات هوافضا در جهان توسط محققان ایرانی

سینا‌پرس: بررسی آمار مقالات منتشر شده توسط محققان ایرانی در پایگاه استنادی اسکوپوس بین سال های 1996 تا 2013 نشان می دهد که ایران با ثبت بیش از 1360 مقاله در این پایگاه توانسته است رتبه جهانی خود از نظر تعداد مقالات سالیانه از رتبه 43 در سال 1996 به رتبه 11 در سال 2013 ارتقا دهد.

• طرح-تحولات-کلی-در-ساختار-برنامه-های-اکتشافی-سازمان-فضائی-روسیه یکشنبه 05 بهمن 1393 - 10:49:13

طرح تحولات کلی در ساختار برنامه های اکتشافی سازمان فضائی روسیه

سینا‌پرس: دیمیتری روگوزین Dmitry Rogozin معاون نخست وزیر روسیه در سخنانی رسمی از برنامه های آتی سازمان فضائی روسیه و همچنین آغاز مرحله دوم اصلاحات کلی در ساختار اکتشافات فضائی این کشور خبر داده و اعلام کرد : این اصلاحات تحت تاثیر شرایط خاص سیاسی اقتصادی فعلی روسیه قرار داشته و باید در آن تجدید نظر کرد . وی همچنین بر لزوم همکاری های بین المللی در عرصه مطالعات و اکتشافات فضائی ، بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی بین کشورها تاکید کرده و فضا را محلی مناسب برای همکاری های همه جانبه بین المللی دانست .

• نظرات-فعالان-و-خبرگان-فضایی-در-زمینه-راهبردهای-فضایی-کشور- یکشنبه 05 بهمن 1393 - 08:33:53

نظرات فعالان و خبرگان فضایی در زمینه راهبردهای فضایی کشور

سینا‌پرس: برای اخذ دیدگاه‌ها و نظرات خبرگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه فضایی کشور در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست‌ها، جهت‌گیری‌ها و راهبردهای فضایی کشور در حاشیه سیزدهمین کنفرانس انجمن هوافضای کشور از طیف وسیعی از شرکت‌کنندگان شامل دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های معتبر کشور، شاغلین و فعالان بخش دولتی و خصوصی نظرسنجی شد.

• انتشار-صد-میلیون-تصویر-از-خورشید-توسط-ناسا- یکشنبه 05 بهمن 1393 - 10:37:38

انتشار صد میلیون تصویر از خورشید توسط ناسا

سینا‌پرس: سازمان فضائی ناسا اعلام کرد ، سیستم مطالعات فضائی Atmospheric Imaging Assembly که توسط توسط آزمایشگاه فضائی Lockheed Martin و دانشگاه استنفورد اداره می شود با همکاری چندین تلسکوپ فضائی دیگر ، طی مدت زمان پنج سال موفق به ثبت یک صد میلیون تصویر از خورشید شده است . بر این اساس طی مدت زمان مورد اشاره ، هر دوازده ثانیه یک تصویر با کیفیت و دقیق از خورشید تهیه و به زمین مخابره شده است که این اطلاعات برای مطالعه فعالیت های خورشیدی و فعل و انفعالات سطح این ستاره مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

• دریافت-امواج-رادیوئی-ناشناخته-از-فضا-توسط-رادارهای-استرالیا پنج شنبه 02 بهمن 1393 - 10:45:29

دریافت امواج رادیوئی ناشناخته از فضا توسط رادارهای استرالیا

سینا‌پرس: دانشمندان استرالیائی مرکز تحقیقاتی CSIRO موفق به دریافت و مشاهده امواج رادیوئی منظم و دنباله داری شدند که از سمت سایر کهکشان ها مخابره می شد . پیش از این برای نخستین در سال 2007 نیز مجموعه امواج رادیوئی مخابره شده از منشا نامعلومی در فضا توسط تلسکوپ مرکز CSIRO دریافت شده بود . بر اساس اظهار نظر کارشناسان ، این امواج از مقصدی در فاصله 5 و نیم میلیارد سال نوری با زمین مخابره شده است .

• صرفه-جویی-اقتصادی-با-توسعه-پیشرانش-فضاپیما چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 20:24:38

صرفه جویی اقتصادی با توسعه پیشرانش فضاپیما

سینا‌پرس: سیستم پیشرانش فضاپیما نقش کلیدی در دستیابی به موقعیت مداری اولیه و حفظ نقطه مداری فضاپیما ایفا می کند و توسعه این سیستم، هزینه های پرتاب را میلیون ها دلار کاهش می دهد و بسیاری از کشورها برای توسعه تحقیقات در این زمینه میلیون ها دلار هزینه می کنند.

• ضرورت-ایجاد-مرکز-ملی-فضایی-با-رویکرد-هم-افزایی-و-حذف-بخش‌های-غیر-مفید- چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 14:00:56

یک کارشناس برجسته فضایی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد مرکز ملی فضایی با رویکرد هم افزایی و حذف بخش‌های غیر مفید

سینا‌پرس: مهندس حسن شفتی اولین رییس سازمان فضایی کشور، ایجاد مرکز ملی فضایی را عاملی برای هم‌افزایی بخش‌های مفید فضایی دانست و ابراز امیدواری کرد تا با حذف بخش‌های فضایی غیرمفید هم‌افزایی ایجاد شود.

• برنامه-اکتشاف-در-سیاره-زهره-توسط-روسیه-اجرا-می-شود- چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 11:51:19

برنامه اکتشاف در سیاره زهره توسط روسیه اجرا می شود

سینا‌پرس: سازمان فضائی روسیه به طور رسمی اعلام کرد برنامه اکتشاف سیاره زهره این کشور که قرار بود در سال 2016 میلادی انجام شود ، به تعویق افتاده و در سال 2025 عملی خواهد شد . در این پروژه علاوه بر مستقر شدن یک مدار گرد در سیاره زهره ، یک کاووشگر نیز بر سطح آن فرود امده و به بررسی لایه های سطحی و اتمسفر این سیاره خواهد پرداخت . این عملیات ، نخستین برنامه کاووش سیاره زهره توسط روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است .

• اعطای-پژوهانه،-سرمایه‌ای-برای-توسعه-سیستم-های-ناوبری سه شنبه 30 دی 1393 - 19:39:11

اعطای پژوهانه، سرمایه‌ای برای توسعه سیستم های ناوبری

سینا‌پرس: آژانس فضایی پریتانیا اعلام کرده است که انجمن استراتژی فناوری این کشور به منظور حمایت از مطالعات امکان سنجی فناوری های گیرنده جدید در سیستم های ماهواره‌ای ناوبری جهانی، مبلغ 1.5 میلیون دلار کمک مالی اعطا می‌کند.